شرکت پارس تکین نوآوران نمایندگی رسمی کابل مغان

پرمصرف ترین کابل های ساختمانی کدامند؟

Construction cables

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به پرمصرف ترین کابل های ساختمانی در اختیارتان قرار بدهیم. توسعه سیم‌کشی برق برای انتقال برق و ارتباطات در طول تاریخ لازم و ضروری بوده است. از اولین اکتشافات در تولید برق گرفته تا آخرین نوآوری‌ها در فناوری کابل، هر مرحله برای دنیای مدرن ما اهمیت زیادی دارد. مدت‌ها است که الکتریسیته نقش مهمی در صنعت، ساختمان و خانه‌ها ایفا می‌کند و دراصل ساختار انواع کابل‌ های ساختمانی باعث پذیرش گسترده برق در خانه‌ها و مشاغل شده است.

اگر شما هم علاقه دارید اطلاعاتی را راجع به کابل های ساختمانی به دست بیاورید تا انتها با ما همراه باشید.

از زمانی که شبکه‌های توزیع برق در شهرها گسترش یافتند؛ کابل‌ های مسی استاندارد جزو پرمصرف‌ترین کابل های ساختمانی برای انتقال برق بوده‌اند. در ادامه به بررسی انواع کابل‌ های ساختمانی خواهیم پرداخت؛ ضمن اینکه برای تهیه انواع سیم و کابل ساختمانی به راحتی می‌توانید از طریق وب سایت پارس تکین سفارش خود را ثبت نمایید.

کابل چیست و چه تفاوتی با سیم دارد؟

قبل از اینکه پرمصرف ترین کابل های ساختمانی را معرفی کنیم؛ ابتدا درخصوص کابل ها و مشخصات آنها توضیح خواهیم داد.

 کلمات سیم و کابل گاهی اوقات به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می‌شوند؛ درحالیکه ساختار متفاوتی دارند. سیم یک هادی است که انرژی الکتریکی را به نقاط مختلف انتقال می‌دهد اما کابل دسته‌ای از سیم‌ها (یا هادی‌های) عایق‌بندی شده است که در یک غلاف مشترک قرار دارد و برای انتقال جریان الکتریکی استفاده می‌شود.

کاربرد کابل ها بر اساس نوع آنها متفاوت بوده و شامل مصارف ساختمانی، مخابراتی، شبکه‌ای، صنعتی، کابل‌های کواکسیال، اترنت، و کابل HDMI می‌باشد. به همین ترتیب کاربرد کابل های ساختمانی نیز با هم متفاوت است. همه‌ این کابل ها کم‌ و بیش از ساختار مشابهی برخوردار هستند؛ با این وجود جنس، شکل، ولتاژ، تعداد هادی و نوع عایق و همینطور سطح مقطع آنها می‌تواند متفاوت باشد.

قسمت‌‌های مختلف تشکیل دهنده کابل نظیر هادی، عایق، پرکننده، پوسته فلزی، زره و غلاف قابلیت‌هایی مانند هدایت و استقامت الکتریکی، مکانیکی و شیمیایی کابل را ایجاد می‌کنند. جنس هادی کابل ها مسی یا آلومینیومی است. همچنین از نظر  تعداد رشته به دو دسته تک رشته (مفتولی) و چند رشته (افشان) تقسیم‌بندی می‌شوند. سطح مقطع آنها نیز می‌تواند به شکل دایره یا مثلث باشد.

کابل های ساختمانی

بهترین و پرمصرف ترین کابل های ساختمانی

از جمله پرمصرف ترین کابل های ساختمانی کابل ‌های مسی هستند؛ چراکه مقاومت کششی آنها حدود 40 درصد بیشتر بیشتر از کابل ساختمانی آلومینیومی است. همچنین کابل های ساختمانی مسی دارای استحکام و سفتی بالایی هستند که آنها را در برابر شکستگی و سایر انواع آسیب‎های فیزیکی مقاوم می‌سازد. سیم مسی نیز نسبت به آلیاژ آلومینیوم رسانایی حرارتی کمتری دارد.

ویژگی های دیگر فلز مس مانند قیمت مقرون به صرفه، شکل پذیری و مقاومت  حرارتی آن، باعث شده تا کابل های ساختمانی مسی پرطرفدار باشند اما این ها کافی نیست و معیار بعدی که باید هنگام انتخاب بهترین کابل در نظر بگیرید؛ کیفیت عایق آن است. انواع سیم و کابل‌ های ساختمانی پوشانده شده با عایق پی ‌وی‌ سی برای کاربردهای انتقال برق ایده آل هستند زیرا در برابر مواد شیمیایی و تغییرات دما مقاومت زیادی دارند.

همچنین گاهی اوقات در برخی از کاربردها که نیاز به سیم با اندازه‌ زیاد و درجه ولتاژ بالا است؛ استفاده از سیم‌های آلومینیومی مناسب‌تر می‌باشد. به عنوان مثال کابل آلومینیوم هوایی و کابل آلومینیوم افشان دو نوع پرمصرف کابل های آلومینیومی موجود در بازار هستند.

 شما می‌توانید همین امروز بهترین و پرمصرف ترین کابل‌ های ساختمانی را از شرکت پارس تکین نوآوران، نمایندگی رسمی کابل مغان خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

چگونه کابل ساختمانی مناسب را انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب سیم یا کابل‌ های ساختمانی برای یک پروژه‌ کاربردی، توصیه می‌کنیم عوامل زیر را در نظر بگیرید:

1.     عایق کابل را بررسی کنید:

بهترین کابل برق دارای عایق سه لایه بوده که لایه اول مقاومت در برابر رطوبت، لایه دوم مقاومت در برابر حرارت یا دمای بالا و لایه سوم مقاومت در برابر آتش را تضمین می‌کند. همچنین به منظور حفظ ایمنی سیستم الکتریکی ساختمان عایق کابل باید بتواند دمای + 100 درجه سانتی‌گراد را بدون ذوب شدن تحمل کند.

2.     به رنگ بندی کابل ها توجه کنید:

کابل ها معمولا با رنگ‌های مختلف نظیر سیاه، قرمز، آبی، زرد، سفید، خاکستری و سبز موجود هستند که منظور از هرکدام رنگ متفاوت است. به عنوان مثال از سیم های سیاه جهت انتقال برق به سوییچ ها و پریزهای برق در انواع مدارها استفاده می‎شود و یا سیم سبز برای اتصال به زمین است. بنابراین شما باید رنگ کابل را بر اساس کاربرد آن مشخص کنید.

کابل های ساختمانی

3.     کابل های باکیفیت را انتخاب نمایید:

به طور کلی کابل و سیم برق باکیفیت بالا در بازار با علامت ISI مشخص می‌شود. سیم‌های باکیفیت خوب از ایمنی و ماندگاری بیشتری برخوردار بوده و انتخاب آنها منجر می‌شود تا در طولانی مدت هزینه‌ های تعمیر یا نگهداری به مراتب کمتری داشته باشید.

همانطور که گفته شد کابل‌ های ساختمانی هم از آلومینیوم و هم از مس ساخته می‌شوند اما زمانی که قصد سیم‌کشی ساختمان را دارید بهتر است از کابل های مسی استفاده کنید. جهت دریافت مشاوره تخصصی در این زمینه با ما تماس بگیرید.

4.     از کابل ‌های ساختمانی اندازه مناسب استفاده کنید:

قبل از انتخاب اندازه کابل به سه عامل تنظیم ولتاژ، رتبه‌بندی اتصال کوتاه و ظرفیت حمل جریان آن توجه نمایید. اغلب اوقات دیده می‌شود که مشتریان هنگام خرید کابل به رتبه اتصال کوتاه و عوامل تنظیم ولتاژ آن توجه نمی‌کنند که منجر به افزایش خطر برای اموال و آسیب به خود کابل می‌شود.

بدون شک شما با انتخاب نوع سیم یا کابل‌ های ساختمانی مناسب، می‌توانید خانه خود را ایمن و ضد حوادث الکتریکی کنید. در حال حاضر انواع مختلفی از سیم‌ و کابل در بازار پیدا می‌شوند اما اغلب انتخاب بهترین و پراستفاده ترین کابل، کار دشواری بوده و به تخصص و تجربه نیاز دارد.

هنگام خرید این محصولات همیشه به سراغ اقلام الکتریکی مارک‌داری بروید که ایمنی و کیفیت نهایی را تضمین می‌کنند. درواقع از آنجایی که هزینه های سیم کشی و کار با سیستم های برقی در ساختمان ها و صنایع زیاد است؛ توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی ابتدا نوع مناسب کابل بر اساس کاربرد و مکان استفاده در نظر گرفته شود.

اگر برای این منظور به مشاوره تخصصی نیاز دارید؛ حتما با کارشناسان شرکت پارس تکین در تماس باشید.

برخی از انواع کابل هایی که توسط پارس تکین نوآوران ارائه می شود:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *