شرکت پارس تکین نوآوران نمایندگی رسمی کابل مغان

انواع کابل تک فاز و کاربرد هرکدام

Single phase cable

کابل های برق به دو صورت تک فاز و سه فاز تولید می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع کابل تک فاز و کاربرد آنها بپردازیم. همچنان با وب سایت پارس تکین همراه باشید.

کابل برق تک فاز چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

حتما تاکنون کلمات «تک» یا «سه فاز» را برای برق شنیده‌اید اما منظور از برق تک فاز و سه فاز چیست؟ فاز دراصل به توزیع بار در برق اشاره دارد. در برق تک فاز یک مدار جریان برق متناوب AC با دو سیم خنثی و فاز وجود دارد؛ در حالیکه برق سه فاز دارای مدار تغذیه سه سیمه یا چهار سیمه است.

کابل تک فاز انرژی الکتریکی را در سیستم‌های تک فاز انتقال می‌دهد. یک سیستم برق تک فاز معمولی از سه جزء تشکیل شده است: منبع برق، بار و سیم کشی. منبع تغذیه می‌تواند یک ژنراتور، ترانسفورماتور یا شرکت برق باشد؛ در حالی‌که بار هر چیزی است که انرژی را مصرف می‌کند، مانند یک موتور الکتریکی، یک لامپ یا یک کولر. سیم کشی نیز رابط بین منبع تغذیه و بار است.

عمده کاربرد این نوع کابل ها در ساختمان سازی، محیط های مسکونی و تجاری و همینطور برای کسب و کارهای کوچک می‌باشد. کابل تک فاز معمولا برای تأمین مصارف خانگی و کار با تجهیزاتی که به برق تک فاز احتیاج دارند به کار می‌رود.

اکثر وسایل برقی منازل مانند تلویزیون، لامپ ها، پنکه‌ ها، یخچال و غیره برای کار کردن به مقدار کمی برق نیاز دارند و در نتیجه برق تک فاز برای آنها کافی می‌باشد اما برای کاربردهای صنعتی و تجاری بزرگ‌تر که به بهره‌وری و ظرفیت توان بیشتری احتیاج دارند؛ از کابل های سه فاز استفاده می‌شود.

کابل تک فاز

انواع کابل تک فاز

انواع کابل تک فاز معمولاً بر اساس ویژگی هایی همچون ساختار، تعداد رشته، روکش و هادی طبقه ‌بندی می‌شوند:

·        کابل تک فاز بر اساس تعداد رشته:

کابل های تک فاز با توجه به تعداد رشته ای که دارند به سه دسته تقسیم می‌شوند. کابل تک فاز تک رشته در فشار ضعیف و فشار متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل تک فاز دو رشته در فشار ضعیف قابل ‌استفاده است و حاوی یک ‌رشته برای نول و یک ‌رشته برای فاز می‌باشد. کابل تک فاز سه رشته  نیز برای فشارهای متوسط کاربرد دارد و رشته‌ های آن حاوی فاز، نول، ارت و یا نگه ‌دارنده هستند.

·        کابل تک فاز بر اساس نوع روکش:

کابل‌ های تک فاز بر اساس نوع و جنس روکش در شش دسته مجزا تعریف می‌شوند که در اینجا به معرفی آنها می‌پردازیم.

  1. روکش PVC
  2. روکش پلی‌اتیلن
  3. روکش سیلیکونی
  4. روکش پلی اورتان
  5. روکش تفلونی
  6. روکش LSZH

هنگام انتخاب نوع روکش کابل تک فاز باید حتما به شرایط محیطی، کاربرد سیم و کابل و همینطور بودجه خود توجه نمایید. شما می‌توانید انواع کابل تک فاز با روکش دلخواه خود را از وب سایت پارس تکین تهیه نمایید.

·        کابل تک فاز بر اساس نوع هادی:

کابل ها با توجه به نوع هادی در دو دسته بندی اصلی مسی و آلومینیومی قرار می‌گیرند. البته ممکن است کابل هایی با آلیاژهای ترکیبی نیز وجود داشته باشد. بنابراین در زمان خرید کابل حتما به جنس هادی آن توجه کنید. کابل های تک فاز مسی در مقایسه با کابل های تک فاز آلومینیومی از هدایت الکتریکی بیشتری برخوردار هستند و معمولا با یک لایه عایق محافظت می‌شوند.

همچنین این محصولات در دو نوع افشان و مفتول موجود بوده که هر کدام مزایای خاصی را ارائه می‌دهد. هر دو تقریباً قیمت یکسانی دارند اما نوع افشان انعطاف بیشتری داشته و نوع مفتولی دوام بهتری دارد.

کابل تک فاز

مزایای استفاده از برق تک فاز

کابل های تک فاز نسبتاً ارزان تر بوده و به ویژه در مقایسه با سیستم های سه فاز، نصب و نگهداری آنها آسان تر است. همچنین امکان سیم کشی انعطاف پذیری را فراهم می‌کند؛ زیرا برق را می توان به راحتی به یک یا چند مکان هدایت کرد. علاوه بر این، از کابل تک فاز برای بارهای کوچکتر استفاده می‌شود.

همچنین یک سیستم تک فاز با اجزای کمتر نسبت به یک سیستم سه فاز، احتمال خرابی کمتری داشته و نگهداری یا تعمیر راحت تری دارد. به طور کلی برق تک فاز یک سیستم برق اقتصادی و قابل اعتماد برای کاربردهای مسکونی، تجاری و صنعتی است. درواقع طراحی ساده و نگهداری آسان آن را به انتخابی ایده آل برای بسیاری از کاربردها تبدیل کرده است.

کابل تک فاز

معایب استفاده از برق تک فاز

یکی از معایب اصلی منابع تغذیه تک فاز محدودیت توان آنها است. کابل تک فاز برای برنامه هایی که به بیش از 15 کیلووات برق نیاز دارند مناسب نبوده و همین امر باعث می شود تا برای بسیاری از عملیات های تجاری و صنعتی نامناسب باشد.

علاوه بر این، منابع تغذیه تک فاز نسبت به منابع سه فاز بیشتر مستعد تلفات برق هستند؛ زیرا در آنها بار به طور نابرابر بین دو سیم توزیع می‌شود. کابل های تک فاز معمولاً در برابر نوسانات ولتاژ نیز حساس تر هستند؛ چراکه ولتاژ خروجی آنها همیشه ثابت نیست و در نتیجه کارایی کمتری نسبت به برق سه فاز دارند.

برای اتصال برق مسکونی به کابل سه فاز نیازی نیست؛ چراکه معمولا همه لوازم ‌خانگی به برق کمتری نیاز دارند اما برای چندین وسیله سنگین در خانه ممکن است اتصال سه فاز نیز احتیاج باشد. هنگام خرید کابل تک فاز به این نکات توجه کنید:

 نوع کابل تک فازی که انتخاب می‌کنید باید بر اساس جریان مصرفی شما باشد. علاوه بر این حتما میزان فاصله تا محل انشعاب و خط توزیع را در نظر بگیرید.

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که به برق سه فاز دسترسی ندارید مانند برخی از مناطق روستایی، برای استفاده از موتورهای سه فاز می‌توانید از مبدل فاز استفاده کنید.

همچنین هنگام انتخاب کابل تک فاز حتما به شرایط نصب آنها توجه کنید؛ دراینصورت می‌توانید کابل مناسبی را برای اشتراک برق خود خریداری نمایید.

همیشه در نظر داشته باشید که سازگاری کامل کابل تک فاز با استانداردهای لازم باعث عملکرد درست و ایمن آن خواهد شد. اگر سوالی در خصوص کابل های تک فاز دارید حتما با کارشناسان ما در پارس تکین نوآوران تماس بگیرید.

برخی از محصولاتی که توسط ما ارائه می شود :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *