شرکت پارس تکین نوآوران نمایندگی رسمی کابل مغان

کابل پروتودور چیست و چه کاربردی دارد؟

Protodor cable

سیم و کابل از جمله تجهیزات مهم و کاربردی در راه اندازی شبکه‌ها و مدارهای برق هستند که بر اساس ویژگی‌هایی همچون لایه داخلی، هادی، عایق، زره و غیره دسته بندی می‌شوند. واژه کابل پروتودور دراصل به کابل هایی اشاره دارد که عایق، روکش یا غلاف آنها از جنس پی وی سی ساخته شده است.

 چنین کابل‌هایی به دلیل دوام و مقاومت بالا از مزایا و کاربردهای زیادی برخوردار هستند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم. برای تهیه کابل پروتودور کافی است به وب سایت شرکت پارس تکین مراجعه نمایید.

کابل پروتودور چیست؟

همانطور که در مقدمه گفتیم منظور از کابل پروتودور، کابل‌هایی است که دارای عایق و روکش جنس پی وی سی (PVC) هستند. امروزه انواع مختلف کابل‌های تولید شده با عایق پی وی سی می‌توانند در دسته بندی کابل‌های پروتودور قرار بگیرند. پی وی سی در اصل مخفف پلی وینیل کلراید (به انگلیسی:Polyvinyl chloride ) است که نوعی پلاستیک بسیار کاربردی در صنعت پتروشیمی به شمار می‌رود.

به این ترتیب هر کابل برقی که دارای ژاکت یا عایق پلی وینیل کلراید باشد؛ کابل پروتودور نامیده می‌شود. عایق PVC در گروه عایق های ترموپلاستیک یا گرما نرم قرار می‌گیرد.  پی وی سی ماده‌ای انعطاف پذیر و محکم بوده که مقاومت بالایی در برابر رطوبت، حرارت و مواد شیمیایی دارد وهمینطور قابل بازیافت و تغییر شکل چند باره است.

از آنجایی که کابل پروتودور ویژگی‌های مفید پی وی سی را دارا می‌باشد؛ طرفداران زیادی در صنعت برق و سیم کشی پیدا کرده است. این کابل‌ها انعطاف پذیری خوبی دارند و به راحتی به هر شکل مناسب خم می‌شوند. همچنین مقاومت خوب آنها در برابر دما و رطوبت باعث شده تا برای اهداف گوناگون سیم کشی برق مناسب باشند.

کابل پروتودور

معرفی انواع کابل پروتودور

اگر تصمیم گرفته‌اید کابل پروتودور را برای پروژه خود در نظر بگیرید؛ نخست باید با انواع این کابل‌ها آشنایی داشته باشید. در حال حاضر محصولات بسیار متنوعی در دسته بندی کابل های پروتودور قرار می‌گیرند. به طور مثال کابل های مفتولی مسی سبک (NYM) یا فشار ضعیف زمینی تک رشته (NYY) از جمله انواع کابل های پروتودور هستند.

 در واقع حرف انگلیسی Y در این کابل ها به نوع عایق آنها اشاره دارد که از جنس پی وی سی می‌باشد. همچنین انواع کابل فشار متوسط مسی N2XSY، N2XSEY، N2XSEYBY نیز با روکش پروتودور تهیه شده‌اند. سایر کابل‌های مرتبط دیگر عبارتند از: کابل کنترل زمینی NYY-J  و NYY-JZ و کابل فشار ضعیف مسی زره دار NYRY.

یکی از کاربردهای اولیه PVC در کابل‌ها به عنوان یک ماده عایق است. این لایه هادی را احاطه کرده و از جریان ناخواسته به هادی ها یا به سطوح دیگر جلوگیری می‌کند. همچنین روی عایق، معمولاً یک لایه روکش نیز وجود دارد که می‌تواند از PVC ساخته شود. این لایه روکش از کابل محافظت بیشتری کرده و از آن در برابر آسیب مکانیکی یا عوامل محیطی مانند رطوبت، مواد شیمیایی یا اشعه UV محافظت می‌کند.

کابل پروتودور

مزایای کابل پروتودور چیست؟

هنگام بررسی مزایای کابل پروتودور باید ویژگی‌های عایق پی وی سی را در نظر بگیریم. پی وی سی در حال حاضر یکی از رایج ترین متریال هایی است که در تولید سیم و کابل استفاده می‌شود. درواقع مزیت های پی وی سی منجر شده تا به طور گسترده در صنایع مختلف بکار گرفته شود که از میان این کاربردها می‌توان به تولید کابل و سیم برق اشاره کرد.

 این ماده انعطاف پذیر و مقرون به صرفه است و به همین خاطر هزینه تولید کابل ها را نسبت به اکثر کابل های الاستومری و گرما سخت کاهش می‌دهد. پی وی سی همچنین مقاومت دمایی خوبی دارد؛ البته حرارت بسیار بالا را تحمل نمی‌کند اما از ویژگی خود خاموش شوندگی برخوردار است که از گسترش آتش سوزی جلوگیری می‌نماید.

برخی از مزایای مهم کابل پروتودور که به واسطه عایق یا روکش پی وی سی ایجاد شده است عبارتند از:

  • این کابل ها از انعطاف پذیری خوبی برخوردار هستند؛
  • کابل پروتودور قابل اشتعال نبوده و حتی در صورت آتش سوزی موجب گسترش آتش نمی‌شود؛
  • عایق و روکش پی وی سی از طول عمر بالایی برخوردار است؛
  • کابل پروتودور در برابر مواد شیمیایی و اثرات جوی مقاومت دارد؛
  • این نوع کابل مناسب کابل کشی در مناطق مرطوب یا مناطق گرم و خشک است؛

کابل پروتودور چه کاربردهایی دارد؟

انواع کابل ها نظیر کابل‌ های عایق پی وی سی برای جامعه مدرن ما ضروری بوده و نقش مهمی در ارتباطات، انتقال نیرو و کاربردهای مختلف صنعتی دارند. کابل ‌های PVC به عنوان پرمصرف ‌ترین کابل‌ ها امروزه در همه بخش‌ها برای انتقال برق و نیرو یافت می‌شوند.

درواقع پلیمر پی وی سی یکی از مواد رایج مورد استفاده در تولید سیم و کابل است که خواص جذاب و کاربردی زیادی دارد. به طور کلی در هر پروژه‌ای که مقاومت در برابر گرما یا حرارت زیاد مهم نیست؛ می توان از کابل‌ های پروتودور استفاده کرد؛ زیرا مقاومت این نوع پلیمر نسبت به سایر پلیمرها در مقابل حرارت و نور UV، کمتر می‌باشد.

البته درحال حاضر برخی از تولیدکنندگان کابل های پروتودور، با استفاده از نرم کننده‌ها و سایر افزودنی‌های مناسب، تحمل حرارتی این محصولات را افزایش داده‌اند. برای خرید بهترین کابل ها با عایق پی وی سی همین الان به وب سایت پارس تکین مراجعه نمایید. شما همچنین می‌توانید در خصوص انتخاب بهترین کابل و سیم برق از کارشناسان فروش ما مشاوره تخصصی دریافت کنید.

کابل پروتودور

قیمت و خرید کابل پروتودور

امروزه پی وی سی یا پلی وینیل کلراید به دلیل تطبیق پذیری، خواص عایق الکتریکی، ضد اشتعال بودن ذاتی و مقرون به صرفه بودن، به طور گسترده در تولید کابل ها استفاده می‌شود. کابل هایی که از جنس عایق یا روکش پی وی سی تولید شده‌اند در بازار اصطلاحا با نام کابل پروتودور شناخته می‌شوند.

اگر شما هم به دنبال بهترین سیم و کابل پروتودور هستید که از قیمت مناسب و کیفیت عالی برخوردار باشد؛ حتما از محصولات وب سایت شرکت پارس تکین دیدن کنید. این مجموعه نماینده رسمی و انحصاری کابل مغان بوده و بهترین انواع سیم، کابل و تجهیزات برقی را به فروش می‌رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر همین امروز با ما تماس بگیرید.

برخی از محصولات پارس تکین نوآوران :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *