شرکت پارس تکین نوآوران نمایندگی رسمی کابل مغان

با مشخصات فنی، کاربرد و انواع کابل کنترل آشنا شویم

کابل کنترل چیست؟ مشخصات فنی، کاربرد و انواع آن

یکی از انواع کابل‌ها، کنترل است که به نام‌های رباتیک و چندهسته‌ای هم شناخته می‌شود. این نوع از کابل وظیفه دارد که در برابر اختلال در فرایندهای اتوماسیون‌شده مقاومت کنند و هر تغییری را کنترل کنند. برندهای مختلفی مانند سیم و کابل مغان این انواع را با استانداردهای بین‌المللی تولید می‌کنند. برای همین منظور، کابل آنلاین نماینده فروش این برندها است.

در ادامه در مورد کابل کنترل بیشتر توضیح می‌دهیم. این کابل شباهت بسیاری با کابل ابزار دقیق دارد. به همین خاطر آشنا شدن با این کابل سبب می‌شود تا از اشتباه گرفتن این دو گزینه به جای هم جلوگیری شود. بنابراین، این مقاله از پارس تکین را تا انتهای آن بخوانید تا شناخت بیشتری از این کابل پیدا کنید.

برای مشاوره همین الان کلیک کنید.

مشخصات فنی کابل کنترل

مانند دیگر کابل‌ها کابل کنترل از چند لایه تشکیل شده است؛ مرکزی‌ترین قسمت کابل کنترل هسته آن است؛ هسته یا هادی معمولاً از جنس آلومینیوم و مس است. مس رسانای قوی به شمار می‌رود که قیمت بالاتری نسبت به آلومینیوم دارد. به دور این هادی، عایقی کشیده می‌شود که از ورود نویز و اختلال به جریان انتقال جلوگیری کند. لایه دیگری نیز به روی آن کشیده می‌شود که عایق PVC است. همینطور در لایه‌های بعدی این کابل یک فویل وجود دارد که به‌صورت بافته‌شده و نازک است. این فویل معمولاً از جنس آلومینیوم است. در آخر نیز غلافی از جنس PVC شفاف کابل را کامل می‌کند.

روش تولید کابل کنترل جامد و رشته‌ای است؛ یعنی هادی آن را به این دو شکل می‌سازند. همین موضوع سبب می‌شود که این کابل هم انعطاف‌پذیر باشد و هم نباشد که با توجه به محل استفاده هر دو مورد کاربرد دارد. معمولاً تعداد رشته این کابل از ۲ تا ۶۰ عدد متغیر است که با توجه به هدف مشخص می‌شود. علاوه‌براین، این نوع کابل ضد آب و رطوبت بوده و در مقابل فرسودگی تحمل بالایی دارد و محدوده دمایی که این کابل می‌تواند تحمل کند بین ۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد است.

برای مشاوره در واتساپ و خرید انواع کابل همین جا کلیک کنید.

یک نوع کابل کنترل
یک نوع کابل کنترل

کاربرد و محل استفاده از کابل کنترل

همانطور که از نام کابل کنترل می‌توان حدس زد، این کابل وظیفه دارند تا فرآیندهای خودکار را اندازه بگیرند و در صورت تغییر، آن را به مقدار لازم و کافی برسانند. در تمام بخش‌های صنعت برق از این کابل استفاده می‌شود.

تجهیزات کنترلی و مدارهای اندازه‌گیری از دیگر محل‌هایی هستند که کابل کنترل در آن استفاده می‌شود. همینطور در مکان‌هایی که در آن‌جا فشارهای مکانیکی به آن‌ها وارد می‌شود، استفاده از این کابل‌ها مشکلی ندارد.

در انتقال آنالوگ و دیجیتال از کابل کنترل استفاده می‌شود و این کابل توانایی آن را دارد که در ولتاژهای کم و متوسط بدون مشکل کار کند.

در زیر آب و زمین نیز از این دسته کابل‌ها استفاده می‌شود؛ زیرا این موارد در برابر رطوبت و وارد شدن آب به داخل آن و ایجاد اختلال در مسیر مقاوم هستند. بنابراین در کانال‌هایی که لازم است که نیاز به سیم و کابل دارد این مورد گزینه مناسبی است.

انواع مختلف کابل کنترل

کابل‌های کنترل با نام‌های مختلفی طراحی می‌شوند؛ نام‌های CY، YY، LiCY و  LiYY از این انواع هسند. هر کدام از این موارد برای هدف‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرف دیگر، این کابل‌ها را با نام شیلددار و بدون شیلد تقسیم می‌کنند که هر کدام از آن‌ها مشخصات مختلفی دارد. کابل کنترل شیلددار دارای هادی مسی آنیل‌شده است که می‌تواند ولتاژ میان ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت را تحمل کند. این نوع کابل در خط‌تولید کارخانه‌های ماشینساز استفاده می‌شوند. در نوع بدون شیلد کابل کنترل برای استفاده در داخل ساختمان‌ها گزینه مناسبی هستند و در برابر آسیب‌های واردشده به آن‌ها مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

یک نوع خاص از این کابل به کابل فرمان معروف است که برای ولتاژهای کم و ضعیف تهیه می‌شود که در تابلوهای فرمان و داخل کانال یا اتصالات خودروها از آن استفاده می‌شود. تفاوتی بین خودروها وجود ندارد و از این نوع کابل در مدل‌های مختلف ماشین سبک و سنگین و حتی دوچرخه‌ها نیز استفاده می‌شود.

یکی از پرکاربردترین مکان‌ها از این کابل، آسانسورها هستند. آن‌ها در مسیر حرکت آسانسورها به گونه‌ای قرار می‌گیرند که مسیر حرکت آن را کنترل کنند.

شکل یک نوع کابل کنترل
شکل یک نوع کابل کنترل

قیمت کابل کنترل و خرید آن

با توجه به نوسان‌های بازار شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت کابل کنترل با پارس تکین تماس بگیرید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید آن است که قیمت این کابل مقرون‌به‌صرفه است و شما می‌توانید در اندازه‌های مختلفی آن را تهیه کنید.

البته زمان خرید معیارهای مختلفی روی هزینه نهایی اثر می‌گذارند؛ نوع هادی، متراژ و مقدار فشار گذرنده از آن عوامل اثرگذاری هستند که باید به آن توجه کنید. پارس تکین نماینده فروش این کابل از برندهای معتبر است. در کنار خرید، کارشناسان فروشی نیز در این مجموعه هستند تا به سوالات شما در زمینه سیم و کابل پاسخ دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *