شرکت پارس تکین نوآوران نمایندگی رسمی کابل مغان

وزن کابل آلومینیومی چگونه محاسبه می شود؟

Aluminum cable

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به وزن کابل آلومینیومی در اختیارتان قرار بدهیم. کابل‌ های آلومینیومی برای پروژه‌ های مختلف ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. وزن سبک کابل آلومینیومی، منجر به کاهش قابل‌ توجه وزن کلی پروژه، بدون کاهش رسانایی و اثربخشی آن می‌‌شود (البته در صورت انتخاب سطح مقطع بیشتر از کابل مسی). بنابراین در ساخت و ساز و سایر پروژه‌های باربر که وزن اهمیت ویژه‌ای دارد؛ متخصصان معمولا از کابل‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند.

از آنجایی که تمام کابل‌ های آلومینیومی مطابق با استانداردهای جهانی لازم تولید می‌شوند؛ بنابراین هرگونه محاسبات فنی برای کابل و سیم به صورت استاندارد و طبق جداول موجود صورت می‌‌گیرد. در ادامه نحوه محاسبه وزن کابل آلومینیومی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کارکنان شرکت پارس تکین با تجربه زیاد به شما کمک می‌‌کنند تا مناسب ترین سیم و کابل ‌های برق را پیدا کنید. اگر برای خرید محصولات سیم و کابل به مشاوره نیاز دارید؛ با ما تماس بگیرید.

ویژگی های کابل آلومینیومی چیست؟

درحال حاضر با توجه به افزایش قیمت مس، به کابل های آلومینیومی در صنایع مختلف توجه بیشتری شده است. سیم کشی با کابل آلومینیومی زمانی که در کاربرد صحیح خود مورد استفاده قرار بگیرد و به درستی نصب و نگهداری شود؛ بهترین انتخاب برای پروژه شما خواهد بود.

وزن کابل آلومینیومی از نمونه‌‌های مسی خود پایین تر است اما از آنجایی که رسانایی کمتری دارد؛ برای دستیابی به برابری در ظرفیت حمل جریان، باید اندازه سطح مقطع آن حدود یک سوم بزرگ ‌تر از کابل مسی باشد. به این ترتیب یک کابل آلومینیومی با اندازه کمی بزرگتر از کابل مسی، می ‌تواند رسانایی یکسانی را با وزن تقریباً نصف سیم مسی داشته باشد.

برای محاسبه دقیق وزن آلومینیوم موجود در یک متر کابل، باید هسته آلومینیومی را از قیطان جدا کرده و قطر یک هسته را با کولیس یا میکرومتر اندازه گرفت. سپس می ‌توان از جداول موجود سطح مقطع را بر اساس قطر هسته مشاهده کرد. جداول موجود در شرکت پارس تکین حاوی اطلاعات کاملاً جامعی هستند که برای افرادی که می خواهند وزن کابل آلومینیومی را محاسبه کنند مفید می‌باشد.

همچنین به صورت تجربی می ‌توان سطح مقطع کابل را در چگالی آن ضرب نمود تا وزن کابل آلومینیومی به دست آید. در ادامه در خصوص این فرمول بیشتر توضیح می‌دهیم.

وزن کابل آلومینیومی

روش محاسبه وزن کابل آلومینیومی

برای محاسبه وزن کابل آلومینیومی، مراحل زیر را دنبال کنید:

در مرحله اول شما باید سطح مقطع کابل آلومینیوم مورد نظر خود را بدانید. سپس برای محاسبه وزن آلومینیوم موجود درهر متر سیم آلومینیومی لازم است سطح مقطع سیم را در عدد 2.7 ضرب کنید؛ به این ترتیب جواب به گرم بدست می‌آید.

مثال: در ادامه وزن یک متر سیم آلومینیومی با سطح مقطع 14 میلی متر مربع را مشاهده می‌کنید:

                                                                                                37.8 =2.7*14

  • چگالی آلومینیوم: 2.7 گرم بر متر مکعب

وزن تا حد زیادی بر اساس چگالی فلز تعیین می‌شود. هر چه چگالی بیشتر باشد، هادی سنگین تر است. چگالی مس 8900 کیلوگرم بر متر مکعب و آلومینیوم 2700 کیلوگرم بر متر مکعب است. یعنی با حجم مساوی سیم مسی 3.3 برابر بیشتر از آلومینیوم وزن خواهد داشت.

* برای به دست آوردن وزن کابل آلومینیومی سطح مقطع آن را در 2.7 ضرب می‌کنیم و برای به دست آوردن وزن کابل مسی نیز سطح مقطع آن را در چگالی آن یعنی عدد 8.9 ضرب می‌‌کنیم.

چرا محاسبه وزن کابل آلومینیومی اهمیت دارد؟

درک وزن آلومینیوم موجود در کابل ها این امکان را به شما می‌دهد تا آگاهانه تر در خصوص انتخاب این محصول تصمیم بگیرید و همینطور پروژه خود را بهتر مدیریت کنید. به عبارت دیگر با دانستن مقدار دقیق آلومینیوم موجود در کابل، نه تنها می‌توانید هزینه تقریبی کابل را محاسبه کنید؛ بلکه آگاهی بیشتری در خصوص وزن نهایی پروژه پیدا خواهید کرد.

وزن کابل آلومینیومی

مقایسه وزن کابل آلومینیومی با کابل های مسی

در حال حاضر، از کابل های آلومینیومی عمدتاً با سطح مقطع بزرگ (معمولاً بالای 10 میلی‌متر مربع.) با موفقیت استفاده می‌شود. مزیت مهم این کابل ها این است که 70 درصد سبکتر از مس هستند. این امر راحتی در حمل و نقل و گذاشتن کابل های بلند و ضخیم را افزایش می‌‌دهد.

علاوه بر این استفاده از آلومینیوم عمدتاً به دلیل هزینه کم این ماده موجه بوده است. با وجود اینکه کابل آلومینیومی سبک‌تر از کابل مسی است اما رسانای ضعیف‌تری برای الکتریسیته می‌باشد. درواقع رسانایی آلومینیوم حدود 1.5 برابر کمتر از رسانایی مس است؛ همچنین در مقایسه با مس مقاومت کمتری در برابر کشش دارد. به همین خاطر از کابل‌های آلومینیومی معمولا در وسایل برقی پرمصرف، مانند اجاق گاز برقی، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و غیره استفاده نمی‌شود.

از آن طرف هدایت الکتریکی مس یک و نیم برابر بیشتر از آلومینیوم است. بر این اساس، اتلاف حرارت و همینطور اتلاف ولتاژ در هادی های مسی یک و نیم برابر کمتر از آلومینیوم با سطح مقطع مشابه خواهد بود. به علاوه مس کمتر خورده می‌شود.

به طور کلی رقابت برای استفاده از آلومینیوم یا مس در کابل های برق از دیرباز وجود داشته است (به ویژه برای سیم کشی های صنعتی و خانگی)، بنابراین انتخاب بین آنها باید بسته به شرایط خاص توسط متخصص واجد شرایط انجام شود. اگر به مشاوره تخصصی در زمینه انتخاب سیم و کابل های برق نیاز دارید؛ همین امروز با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بسیاری از مشتریان هنگام تهیه کابل های آلومینیومی معمولا می ‌خواهند بدانند که چه مقدار آلومینیوم در کابل وجود دارد و چگونه بر ارزش آن تأثیر می گذارد؛ به همین خاطر در مورد وزن کابل آلومینیومی سوال می‌کنند. طبق مقاله فوق وزن این مدل از کابل‌ ها با ضرب سطح مقطع آن در عدد 2.7 محاسبه می‌ شود.

ما در شرکت پارس تکین، انواع مختلفی از سیم و کابل را برای رفع نیازهای مختلف مشتریان گرامی ارائه می‌دهیم. تمام محصولات ما مطابق با استانداردهای صنعتی و الزامات ایمنی تولید شده‌اند و شما به راحتی می توانید کابل های مورد نیاز برای پروژه خود را از این شرکت تامین نمایید.

برخی از کابل هایی که توسط پارس تکین نوآوران ارائه می شود :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *