شرکت پارس تکین نوآوران نمایندگی رسمی کابل مغان

همه چیز راجع به کابل مفتولی | قیمت انواع کابل مفتولی | جدول کابل مفتولی

همه چیز راجع به کابل مفتولی | قیمت انواع کابل مفتولی | جدول کابل مفتولی

با توجه به اهمیت برق در زندگی بشر، هر روزه ابزارهایی با مصارف مختلف جهت سهولت مصرف و انتقال این انرژی وارد بازار می شود. یکی از این لوازم، کابل و سیم ها هستند که در هر مکانی به نوعی متفاوت کاربرد دارند.

در صنایع و عرصه هایی که مقامت کابل دارای اهمیت بسیاری است معمولا کاربرد کابل های مفتولی نیز بالاست. کابل مفتولی ابزاری است برای انتقال جریان برق که دارای انواع مختلف با کاربری های متفاوت می باشد.

پارس تکین قصد دارد در این مقاله اطلاعاتی مفید و مهم در رابطه با کابل مفتولی در اختیار شما قرار دهد.

برای مشاوره همین الان کلیک کنید.

همه چیز راجع به کابل مفتولی | قیمت انواع کابل مفتولی | جدول کابل مفتولی

همه چیز راجع به کابل مفتولی | قیمت انواع کابل مفتولی | جدول کابل مفتولی

کابل مفتولی چیست؟

کابل مفتولی که با نام کابل خشک نیز شناخته می شود دارای یک هادی تک سیمی، تک رشته ای و یا تک مفتولی است که به دلیل ضخامت آن قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالایی نمی باشد.

به طور کلی میزان خمش و انعطاف کابل مفتولی به ضخامت و قطر هادی آن بستگی دارد که البته قطر هادی در مصارف گوناگون نیز متفاوت است.

هرچه میزان ضخامت هادی و قطر آن کمتر باشد، کابل، نسبتا قابلیت انعطاف متوسطی را خواهد داشت.

برای مشاوره در واتساپ و خرید انواع کابل همین جا کلیک کنید.

همه چیز راجع به کابل مفتولی | قیمت انواع کابل مفتولی | جدول کابل مفتولی

ضخامت های کابل مفتولی

کابل های برق با توجه به ساختار و ضخامت آنها دسته بندی های متفاوتی دارند که هر یک مصارف مخصوص به خود را دارد. کابلهای برق به دلیل اینکه رسانای خوبی برای جریان برق می باشد کاربرد های زیادی دارد.

ضخامت کابل های برق با نمره آنها مشخص می شود به این صورت که هرچه نمره کابل بالاتر باشد ضخانمت آن کمتر است و هرچه ضخامت کابل بیشتر باشد نمره آن کمتر است. در ادامه شما را با انواع پر مصرف ضخامت کابل ها آشنا می کنیم:

  • کابل مفتولی با نمره 23 . 24 . 25 و 26 که هر یک دارای استفاده های مختلفی هستند .
  • کابل مفتولی با نمره 20 ضخامتی کمتر از 1 میلی متر دارد .
  • کابل مفتولی نمره 22 ضخامتی برابر با 0.07 دارد.
  • کابل نمره 16 با ضخامت 1.5 میلی متر.
  • کابل نمره 12 با ضخامت 2.5 میلی متر.
  • کابل مفتولی با نمره 18 هم دارای ضخامت 1.5 می باشد.

بیشتر بدانید: 10 مورد از بهترین برند کابل و سیم موجود در بازار + قیمت و خرید

آشنایی با انواع کابل مفتولی و کاربردهای آن

تا این قسمت حدودا با کابل مفتولی آشنا شدید. کابل مفتولی دارای انواع مختلفی است که با توجه به ولتاژنامی، به دو گروه تقسیم بندی می شود. گروه اول شامل کابل های مفتولی  با ولتاژ نامی 300تا500  و کابل هایی با ولتاژ نامی 450 تا750 در دسته دوم قرار می گیرند.

کابل های مفتولی از لحاظ جنس هادی نیز متفاوت هستند. هر دو این کابل ها با توجه به وزن، رسانایی و چگالی در مصارف عمومی یک کاربرد دارند اما در مصارف خاص تفاوت های آنان مشخص می شود.

کابل مفتولی مسی:  هادی این کابل مفتولی از جنس مس می باشد. به دلیل جنس هادی این کابل ها از قدرت انتقال بالایی برخوردار است و تقریبا مقاومت کششی آن نسبت به آلومینیوم دوبرابر است.

کابل مفتولی آلومینیوم: جنس هادی این کابل آلومینیوم می باشد و با توجه به اینکه چگالی آن یک سوم مس است از وزن سبک تری نسبت تری برخوردار است.

آشنایی با انواع کابل مفتولی و کاربردهای آن

نکات و ویژگی های کابل مفتولی استاندارد

بعد از آشنایی با کابل مفتولی، دانستن ویژگی های یک کابل استاندارد اهمیت ویژه ای برای داشتن یک خرید مطمئن دارد. راههای  متفاوتی برای تشخیص یک کابل استاندارد وجود دارد که برای آگاهی بخشی به شما آنها توضیح داده ایم. سطح واقعی استاندارد کابل: سطح واقعی استاندارد کابل یکی از معیارهای یک کابل استاندارد و با کیفیت می باشد که به سادگی قابل تشخیص است. اگر کابل توانایی انتقال برق را با توجه به سطح واقعی خود نداشته باشد قطعا با مشکلاتی نظیر داغ شدن و از بین رفتن عایق روبرو خواهید شد. نحوه قرار گیری هادی درون کابل: یکی از ویژگی های کابل با کیفیت قرار داشتن هادی دقیقا در مرکز کابل می باشد.

ضخامت غلاف کابل: توجه به ضخامت غلاف کابل کمک بزرگی برای تشخیص یک کابل استاندارد است. ضخامت غلاف باید در تمامی بخش های کابل به طور یکدست و بدون ایراد باشد.

 

مزایا و معایب کابل مفتولی

هر ابزار و وسیله ای علاوه بر کاربردهای گوناگون دارای مزایا و معایبی نیز می باشد که با در نظر گرفتن و سنجیدن آنها قطعا انتخابی صحیح و کاربردی تر خواهید داشت. در این جدول مزایا و معایب کابل مفتولی را عنوان نموده ایم.

 

مزایا معایب
مقاومت بالا در برابر سائیدگی و خوردگی مقاومت کمتر نسبت به کابل های افشان
مقرون به صرفه و دارای مقمتی مناسب به دلیل نوع مفتول سیم کشی با کیفیت پایین نسبت به کابل های افشان
دارای عمر مفید طولانی خشکی و ایجاد شکنندگی در کابل
مقاوم در برابر رطوبت و زنگ زدگی عدم انعطاف پذیری
قابلیت به کارگیری آن در متراژ و مسافت بالا وجود اثر پیوسته ای در کابل

 

 

تفاوت های کابل مفتولی با کابل افشان

کابل ها به طور کلی دارای دو نوع افشان و مفتولی یا خشک هستند. ظاهرا این دو کابل کاملا شبیه به یکدیگر هستند اما هر یک از خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است. در ادامه به بررسی این دو کابل در چند عنوان می پردازیم:

  • پایداری و مقاومت در برابر خوردگی: کابل های مفتولی دارای یک رشته هادی می باشد و از مقاومت بیشتری نسبت به کابل افشان در برابر خوردگی برخوردار است.
  • انعطاف پذیری: هر یک از کابل ها دارای انعطاف پذیری می باشند اما انعطاف پذیری  کابل مفتولی بسیار محدودتر از کابل افشان می باشد و این مورد را شاید بتوان به عنوان یکی از معایب کابل مفتولی شناخت.
  • نوع کاربری: استفاده از کابل افشان در مصارف خانگی و سبک بیشتر بوده و کاربری کابل مفتولی بیشتر در متراژهای بالا می باشد.
  • اختلاف مقاومت اهمی: بر اساس بررسی های صورت گرفته کابل مفتولی دارای مقاومت کمتری نسبت به کابل تفشان در دمای یکسان می باشد.
  • اختلاف قیمت: کابل مفتولی به دلیل ساختار آن دارای قیمتی مناسب تر نسبت به کابل افشان می باشد.

تفاوت های کابل مفتولی با کابل افشان

کلام پایانی

کابل ها به دو دسته مفتولی یا خشک و افشان تقسیم بندی می شوند که هر یک نیز با توجه به کاربرد آنها دارای انواع و ضخامت های مختلفی هستند. کابل های مفتولی از نظر ولتاژ و ضخامت هادی، در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند.

برای خرید یک کابل با کیفیت باید حتما با ویژگی های یک محصول استاندارد آشنا باشید که آنها را در این مقاله بیان نموده ایم. شرکت پارس تکین، پیشرو در عرضه بهترین و با کیفیت ترین سیم و کابل در سراسر کشور آماده همکاری و ارائه خدمات به شما می باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *