شرکت پارس تکین نوآوران نمایندگی رسمی کابل مغان

نکات و استاندارد رنگ سیم برق | رنگ سیم های برق ساختمان

نکات و استاندارد رنگ سیم برق | رنگ سیم های برق ساختمان

امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از بسیاری از لوازم و تجهیزات مانند دوربین های مدار بسته، درب های ریموت دار و سیستم های هوشمند باب شده است. نصب و کارایی این لوازم مستلزم داشتن یک سیم کشی دقیق و استاندارد می باشد.

شاید برای کسانی که ازبرق و سیم کشی سر رشته ای ندارند دانستن این موضوع که هر سیم و کابل با توجه به کارایی و نوع آن دارای رنگ استاندارد و مخصوص به خود است جالب باشد. پارس تکین، ارائه دهنده بهترین و با کیفیت ترین سیم و کابل های استاندارد در ایران می باشد و با سال ها تجربه و همکاری با تولید کنندگان برتر ایران در خدمت شماست.

در این مقاله می خواهیم درباره رنگ سیم برق صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

برای مشاوره همین الان کلیک کنید.

آشنایی با رنگ های سیم برق

اگر تا به حال به سیم و کابل های موجود در سیم کشی دقت کرده باشید متوجه وجود رنگ های مختلف سیم شده اید. هر یک از این رنگ ها بیانگر کارایی خاص آن سیم یا کابل می باشد. عایق، رو کش و یا شیلد هر سیم با رنگی خاص جهت عملکرد بهتر و رعایت نکات ایمنی و استاندارد مشخص می شود. یکی از مزایای مهم رنگ های استاندارد سیم کشی، عیب یابی سریع و آسان در هنگام بروز هر گونه ایراد و مشکلی در سیستم برقی می باشد.

وجود سیم کشی استاندارد برای هر مکانی از واجبات امنیت آن محل محسوب می شود. در کشور ما سختگیری و توجه چندانی روی این مسئله مهم وجود ندارد اما بعد از آشنایی با مزایای آن متوجه اهمیت آن مخصوصا برای تهیه و استفاده از کابل های فشار قوی خواهید شد.

برای مشاوره در واتساپ و خرید انواع کابل همین جا کلیک کنید.

نکات و استاندارد رنگ سیم برق | رنگ سیم های برق ساختمان

مزیت های رنگ های استاندارد سیم و کابل

  1. مشخص بودن نقشه مدار
  2. پیشگیری از حوادث ناشی از عدم شناخت سیم و کارکرد آن در مدار
  3. واضح بودن وظیفه هر سیم و کمک به تسریع تعمیرات
  4. امنیت بیشتر

بیشتر بدانید: قبل از خرید سیم و کابل این 6 نکته را در نظر بگیرید

رنگ استاندارد سیم و کابل تک رشته ای

دسته بندی اولیه و اصلی مربوط به سیم و کابل تک رشته ای می باشد. سیم تک رشته ای شامل فاز، نول و سیم ارت می باشد. سیم فاز: این سیم خود به سه دسته تقسیم بندی می شود. فاز1 به رنگ سیاه، 2فاز به رنگ قرمز و فاز با رنگ آبی3 شناخته می شوند و جریان اصلی برق را از خود عبور می دهد.

سیم نول یا خنثی: عایق سیم نول معمولا به رنگ سفید و خاکستری می باشد. این سیم خنثی است و برق ندارد و جریان برق را به مولد باز می گرداند.

سیم ارت: سیم ارت وظیفه محافظت از مدار را بر عهده دارد که آنرا به زمین متصل می نماید. سیم ارت از ترکیب رنگ سبز و زرد ساخته و مشخص می شود. تا به این جا با رنگ های فاز، نول و ارت آشنا شدید و دانشتید که در مورد سیم هایی با رنگ سیاه ، قرمر و آبی باید احتیاط را رعایت نمایید.

رنگ استاندارد سیم و کابل تک رشته ای

رنگ استاندارد سیم و کابل دورشته

کابل های دورشته ای از مجموع دو رشته سیم فاز و نول به وجود می آید. رنگ ها در کابل های دو رشته ای ماهیت قبلی خود را از دست داده و به گونه ای جدید شناسایی می شوند. سیم فاز در کابل های دو رشته ای با رنگ های مشکی یا قرمز نشان داده می شوند و سیم نول با رنگ آبی ، سبز و گاهی با زرد نیز مشخص می شوند. اما شناخته شده ترین رنگ ها برای فاز و نول همان قرمز و آبی هستند.

 

استاندارد رنگی کابل های سه رشته

احتمالا تا به کنون نام کابل سه فاز را شنیده اید. کابل های سه رشته از پرکاربردترین کابل ها در صنایع مختلف محسوب می شوند. این کابل دارای سه رشته سیم مجزا است که شامل فاز 1، فاز2 و سیم نول می باشد. رنگ استاندارد سیم فاز 1 مشکی و سیم فاز 2 با رنگ زرو یا سبز مشخص می شود.  سیم نول در کابل های سه رشته ای با رنگ آبی نشان داره می شود.

 

رنگ بندی عایق کابل های چهار رشته

این محصول پر مصرف ترین کابل برای صنایع تولید برق است که دارای چهار رشته سیم مجزا با رنگ های مختلف می باشد. کابل های چهار رشته ای، شامل سه سیم فاز و یک سیم نول است.

  • سیم فاز 1 با رنگ سیاه مشخص می شود.
  • فاز 2 با رنگ قرمز نشان داده می شود.
  • رنگ بنفش برای نمایش سیم فاز 3 مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سیم نول درکابل چها رشته با رنگ زرد مشخص می شود.
  • با افزایش تعداد سیم ها در مدار اهمیت رنگبندی و شناخت آنان بیشتر مشخص می شود.

رنگ بندی عایق کابل های چهار رشته

رنگ سیم و کابل های پنج رشته

کابل های پنج رشته که با نام کابل های مخابراتی نیز معروف هستند از پر مصرف ترین انواع کابل به شمار می روند و رنگبندی آن شامل مشکی، سفید، قرمر ، زرد و بنفش می باشد.

 

رنگ سیم AC و DC

به طور کلی استاندارد های رنگی در هر کشوری می تواند متفاوت باشد . سیم ها را به دو دسته سیم های AC و DC نیز می توان تقسیم بندی کرد. سیم های ac AC نیز با توجه به ولتاژ نیز شامل دو گروه می شود.

سیم های برق AC ac  در مدار خانگی با ولتاژ ۲۴۰/۲۰۸/ ۱۲۰: این سیم در محیط های خانگی بیشترین استفاده را دارد. کد رنگی این سیم  به این صورت می باشد: فاز1 رنگ سیاه، فاز2 رنگ قرمز، فاز 3رنگ آبی، سیم نول رنگ سفید و سیم ارت رنگ سبز یا زرد. سیم های برق AC در مدار صنعتی با ولتاژ ۴۸۰/۲۷۷:  رنگ فاز 1 این سیم قهوه ای، فاز 2 نارنجی است و فاز 3 با رنگ زرد نشان داده می شود. سیم نول با رنگ خاکستری و ارت با ترکیبی از زرو د سبز نمایان می شود. مصرف این سیم در محیط های صنعتی بسیار بالا می باشد.

رنگ سیم AC و DC

رنگ سیم های DC

این سیم کمی متفاوت از دیگر سیم ها می باشد و برای انتقال جریان برق خورشیدی مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیم دیگر با نام هایی چون فاز، نول و یا ارت روبرو نیستید. به جای آن در سیم های DC با مثبت، منفی و زمین  سر و کار خواهیم داشت که رنگ سیم مثبت و منفی با توجه به استانداردهای رنگ سیم و کابل تعیین می شود.

  • سیم مثبت: این سیم با رنگ قرمز نشان داده می شود.
  • سیم منفی: رنگ سیاه نمایانگر این سیم در مدار می باشد.
  • سیم زمین: سیم زمین با رنگ های سفید یا خاکستری شناخته می شود.

 

کلام پایانی

رنگ های استاندارد سیم و کابل به دلیل مصرف بالا و ایجاد امنیت از اهمیت ویژه و مزایای متعددی برخوردار هستند. در رنگبندی سیم و کابل هر یک از سیم های فاز، نول و ارت با رنگ مشخصی تعیین می شوند. توجه به رنگبندی استاندارد در سیم کشی ساختمان در صد و احتمال بروز خطراتی چون آتش سوزی و برق گرفتی را به حداقل می رساند. در خرید تجهیزاتی چون سیم و کابل هرگونه کاستی و اهمال کاری ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. با مراجعه به مجموعه پارس تکین امنیت و کیفیت محصول خود را تضمین خواهید نمود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *