شرکت پارس تکین نوآوران نمایندگی رسمی کابل مغان

مواد اولیه سیم و کابل برق چیست؟ تولید سیم و کابل برق چگونه است؟

مواد اولیه سیم و کابل برق چیست؟ تولید سیم و کابل برق چگونه است؟

وقتی در مورد انرژی الکتریکی و برق صحبت می شود ناخود آگاه تصویری از انواع سیم و کابل در ذهن ما نقش بوجود می آید. سیم و کابل ها از مهم ترین ابزار ها و تجهیزات کاربردی برای جابجایی برق هستند. سیم ها رشته های نازکی برای سیم کشی هستند که از مجموع چند رشته سیم و قرار گیری آن در یک غلاف کابل بوجود می آید. پارس تکین قصد دارد در این مقاله شما را با مراحل تولید سیم و کابل و مواد اولیه بکار رفته در آنها آشنا کند.

برای مشاوره همین الان کلیک کنید.

جنس سیم و کابل برق چیست؟ مواد اولیه به کار رفته برای تولید آنها

به طور کلی سیم و کابل از دو قسمت هادی الکتریسیته و عایق تشکیل شده اند. هادی به قسمت داخلی سیم گفته می شود که از جنس فلز می باشد و جنس آن از فلز مس و یا فلز آلومینیوم است. فلز هادی مس به دلیل خلوص بالا دارای کاربرد بیشتری می باشد. عایق سیم به بخش روکش و بیرونی سیم و کابل گفته می شود که از نشت برق جلوگیری می کند. عایق و هادی دو قسمت اصلی سیم و کابل هستند اما برای تولید این محصول از متریال های مختلفی استفاده می شود.

  • پلاستیک: برای جلوگیری از خطرات احتمالی و یا نشت برق از عایق جنسپلاستیک استفاده می شود.
  • لاستیک: یکی دیگر از محصولات مصرفی برای عایق سیم و کابل لاستیک است. به دلیل خاصیت انعطاف پذیری بالا، سیم هایی که عایق لاستیک دارند نیز راحتتر خم می شوند.
  • فولاد: یکی از فلز های تولید هادی فولاد است. این فلز به اندازه مس و آلومینیوم رسانای خوبی نیست اما به دلیل مقاومت و استحکام بالا به عنوان هادی کابل هایی که در زیر زمین ها و مکان هایی که ممکن است آسیب پذیر باشند استفاده می شوند.

برای مشاوره در واتساپ و خرید انواع کابل همین جا کلیک کنید.

جنس سیم و کابل برق چیست؟ مواد اولیه به کار رفته برای تولید آنها

فلزهای مورد استفاده برای هادی سیم و کابل و مزایای آنها

تمامی برقکاران چه ماهر باشد چه مبتدی باید با انواع جنس سیم ها و کابل های برق مناسب، برای استفاده در منزل آشنایی کامل را داشته باشند تا بتوانند ازسوختی و پارگی کابل ها و سیم های نامرغوب و تبعات سنگین آن جلوگیری نمایند. جنس فلزهایی که در سیم ها و کابل ها استفاده میشوند نسبت به موارد کاربرد و استفاده این محصول، متفاوت می باشد و در صورت استفاده اشتباه ضررهای جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. انواع فلزها به شرح ذیل میباشد:

فلز مس: مس با عدد اتمی 29 بهترین رسانا در میان فلزاتی است که در سیم ها و کابل ها استفاده میشود به همین دلیل بیشتر سیم ها و کابل ها از مس ساخته شده اند.برای مثال سیم شارژ لپ تاپ  وسیم اجاق گاز و تلویزیون ویخچال و … در منزل همیشه از مس استفاده شده است .چون مس الکتریسیته مورد نیاز دستگاه را سریعاانجام میدهد. مزایای دیگر مس قیمت ارزان آن نسبت به فلزات دیگر بوده و بسیار اقتصادی بوده و همچنین انعطاف پذیری بسیاربالایی نسبت به فلزات دیگر دارد. به همین منظور کابل  های مسی به راحتی خم و در موارد مختلف به راحتی استفاده میشوند.

از دیگر مزایای فلز مس مقاومت حرارتی بالا میباشد به همین خاطر در برابر گرمای زیاد از آتش سوزی جلوگیری میکنند.برای تشخصی نوع آن بر روی کابل به دنبال حرف n باشیم. فلز طلا :تنها معایب این فلز گرانقیمت بودن آن میباشد. رسانایی این فلز حتی از مس و نقره و آلومینیوم نیز بالاتر میباشد به همین دلیل در بعضی از کابل ها برای بهتر شدن رسانا از روکش طلا استفاده میکنند.

  • فلز نقره:معایب این فلز همانند طلا گرانقیمت بودن آن  و همچنین عمر استفاده از کابلها با فلز نقره بدلیل اکسیداسیون بالا خیلی کمتر از طلا و مس باشد.
  •  فلز آلومینیوم:این فلز بدلیل قیمت پایین همیشه در دسترس میباشد همچنین بخاطر سبک بودن آن در مواردی که ولتاژ بسیاری بالایی دارند از آن استفاده میشود چون وزن کمتر باعث میشود نیروی کشش وارد شده بر سیم ها کاسته شود و طول عمر کابل ها بیشتر شود.

بیشتر بدانید: قبل از خرید سیم و کابل این 6 نکته را در نظر بگیرید

فلزهای مورد استفاده برای هادی سیم و کابل و مزایای آنها

کابل برق با روکش پی وی سی PVC چیست؟

پی وی سی مخفف نام پلی‌ وینیل کلراید میباشد که یکی از پر کاربرد ترین و با ارزش ترین موادی است  که در صنایع پتروشیمی استفاده میشود وهمچنین بدلیل قیمت پایین در مصارف ساختمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. پی وی سی در بیشتر صنایع به عنوان عایق های مختلف از جمله رطوب و حرارات کاربرد دارد. از مزایا و موارد مصرف این ماده میتوان به عنوان یک عایق مناسب برای جلوگیری از سوختی و نشتی برق و یا بالا بردن طول عمر سیم ها و کابل ها نام برد. این مواد بدلیل سبک بودن برای سیم ها و کابل ها در داخل ساختمان استفاده میشوند.

 

مراحل تهیه و تولید سیم و کابل برق

برای تهیه یک محصول مهم طی کردن دقیق مراحل تولید دارای اهمیت بالایی می باشد. سیم و کابل به دلیل کارایی هایی که دارند علاوه بر متریال مرغوب و با کیفیت باید از استاندارد و کیفیت بالایی برخوردار باشند. پارس تکین برای آشنایی کامل شما با مراحل تهیه سیم و کابل آنها را برایتان شرح می دهد.

  • نازک کاری :در این قسمت یک رشته مفتول مس با قطره 8 میلی متری تبدیل به رشته هایی با قطره کمتر که بستگی به سفارش مشتری تهیه میشود.
  • آنیل کاری در خط تولید: آنیل کاری باعث تغییراتی در خواص فیزیکی و شیمیایی فلز میشود.که موجب کاهش سختی و انعطاف پذیری آن میشود.
  • تاباندن رشته های مسی (بانچ):در این مرحله رشته هایی که بر روی قرقره ها بصورت منظم ردیف شده اند را بر روی هم و در جهت چرخشی مشخصی به هم آن پیچیده میشوند.
  • عایق سیم: در این مرحله مواد عایق از جمله پی وی سی ویا اچ دی پی ی بر روی سیم ها به عنوان روکش استفاده میشود.
  • روکش زدن به سیم و کابل (اکسترودل کابل):دستگاه های اکسترودر جهت روکش زنی کابل ها استفاده میشوند. در کابل های با قدرت ، باید از مواد عایق از جمله پلی اتیلن یل پی وی سی بر روی رشته های برهم تابیده شده به عنوان روکش استفاده شود.
  • تست کردن مقاومت الکتریکی هادی سیم و کابل: در این مرحله از یکنواختی قطرکابل وعدم پارگی رشته ها و همچنین کیفیت و جنس آن مورد بررسی قرار میگیرد.
  • آزمون ولتاژ بالا:در این مرحله از پوشش کامل کابل از عایق و وصل بودن هادی و کیفیت جنس عایق بررسی میشود.

انواع ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای تولید سیم و کابل

برای تولید سیم و کابل با بهترین کیفیت علاوه بر متریال درجه یک و مناسب به ابزار و دستگاه های به روز و پیشرفته ای نیز نیاز است. در ادامه این مطلب دستگاه هایی که برای تولید سیم و کابل استاندارد مورد نیاز است را عنوان و بررسی می نمائیم.

  • دستگاه کشش راد: کاربری این دستگاه برای ایجاد کشش و نازک کاری مفتول تا رسیدن به ضخامت مورد نظر است.
  • دستگاه نازک کن فاین: وسیله ای برای ساخت سیم های تار مویی است.
  • دستگاه استرندر: وظیفه این دستگاه تاباندن هادی الکتریسیته می باشد. مفتول ها بر روی قرقره این ماشین قرار می گیرند و پس از تابیدن آماده عایق کاری می شوند.
  • دستگاه اکسترو: دستگاه اکسترو برای عایق کردن سیم و هادی مورد استفاده می باشد.
  • دستگاه بانچر: موارد مصرف این ماشین عبارتند از تاباندن کابل ها به طور یکنواخت و منظم، روکش زنی و تولید سیم های تکی می باشد.

انواع ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای تولید سیم و کابل

نتیجه گیری

سیم و کابل ها یکی از پر مصرف ترین و کاربردی ترین ابزارها برای بشر محسوب می شوند. به دلیل اهمیت و مصرف بالای این محصولات، کیفیت آنها نیز باید قابل قبول باشد. برای داشتن سیم و کابل هایی استاندارد استفاده از متریال مرغوب و ماشین آلات به روز، الزامی می باشد.

سیم و کابل از دو قسمت اصلی هادی و عایق سیم تشکیل شده است که هر یک از این دو بخش نیز دارای جنس های متفاوتی می تواند باشد. پرمصرف ترین هادی، فلزهای مس و آلومینیوم و پرکاربرد ترین عایق پی وی سی می باشد. برای تهیه سیم و کابل هایی با کیفیت و دارای استاندارد، شناخت و آگاهی در مورد مراکز و شرکت ها حائز اهمیت می باشد. پارس تکین، با سال ها تجربه با کیفیت ترین و مرغوب ترین محصولات را ارائه می نماید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *