شرکت پارس تکین نوآوران نمایندگی رسمی کابل مغان

مشخصات فنی کابل جوش و انواع کاربرد آن

کابل جوش؛ مشخصات فنی، انواع آن و کاربرد

برای اتصال فلزات به هم از وسایل مختلفی استفاده می‌شود. یکی از موارد پر کاربرد در این زمینه کابل جوش دستگاه جوشکاری است. کابل جوش که یکی از زیر شاخه‌های کابل‌های برقی است به شدت روی کیفیت انجام کار اثر می‌گذارد بنابراین برای انتخاب آن باید حساسیت نشان داد. در این مقاله از پارس تکین درباره کابل جوش و مشخصات فنی آن توضیحاتی ارائه خواهد شد و کاربرد آن بیان می‌شود.

برای مشاوره در واتساپ و خرید انواع کابل همین جا کلیک کنید.

مشخصات فنی کابل جوش

کابل جوش از انواع کابل‌های الکتریکی بوده که برای اتصال بین فلزات مختلف و ایجاد ارتباط بین آن‌ها از چنین کابلی استفاده می‌شود. دمایی که برای جوشکاری استفاده می‌شود ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است و در صورت افزایش مقدار دما از قدرت کابل کم می‌شود. اتصال به نقطه دیگر با ذوب شدن فلز اتفاق می‌افتد که فاصله خالی بین دو سطح را پر کرده و مواد مذاب به هم متصل و خنک می‌شوند.

کابل جوشکاری همچون سایر کابل‌ها دارای هادی و عایق است. روکش و عایق این کابل‌ها از PVC و ترموست هستند که به دلیل نارسانا بودن موجب می‌شود مشکلی در اجرای کار پیش نیاید زیرا در این مسیر احتمال پخش شدن جوش وجود دارد. با پخش شدن جوش و برخورد آن به کابل احتمال سوختگی و خراب شدن آن وجود دارد. عایق‌های حرارتی کابل جوش می‌توانند دمایی در حدود 100 درجه سانتی گراد را تحمل کنند و کابل را در برابر گرما و جرقه‌های جوشکاری، ضربه، بریدگی و ساییدگی محافظت می‌کنند.

هادی کابل جوش باید از جنس مس و به رنگ قرمز باشد تا کیفیت مناسبی داشته باشد و بیش از حد داغ نشود. هرچقدر کیفیت کابل بالاتر باشد کیفیت جوش نیز بهتر خواهد بود. برخی اوقات از آلومینیوم به عنوان هسته استفاده می‌شود که بهتر است از خرید آن اجتناب کرد. قدرت کابل جوش به حداکثر میزان جریانی گفته می‌شود که کابل بدون هیچ مشکلی آن را از خود عبور می‌دهد که آن را با مقدار جریان یا درجه آمپر مشخص می‌کنند.

از ویژگی‌های کابل جوش می‌توان به انعطاف پذیر بودن آن اشاره کرد که اجرای کار را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر کابل جوش، از الکترود برای جوشکاری استفاده می‌شود. الکترود از جنس مفتول بوده که انعطاف آن بسیار پایین است. با وجود اینکه الکترود نیز برای جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد اما کیفیت کابل جوش بسیار بالاتر از الکترود است. کابل‌های جوش در دو رنگ مشکی و قرمز تولید می‌شوند.

 

انواع کابل‌های جوش

کابل‌های جوش در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود که برای تشخیص راحت‌تر به آن‌ها شماره اختصاص داده شده است. اندازه‌ها و ابعاد انواع کابل جوش عبارتند از:

ضخامت کابل جوش (میلی متر مربع) نمره یا سایز
16 10
25 12
35 14
50 16
70 18
95 20

 

ضخامت کابل جوش بر اساس قطر مغزی به دست می‌آید. در میان این شماره‌ها، نمره ‍ ۱۲ که ضخامت آن ۲۵ میلی‌متر است نسبت به سایر کاربرد بیشتری دارد که برای دستگاه‌هایی با مقدار آمپر ۱۴۰ تا ۲۰۰ مناسب است. یک دسته‌بندی دیگر برای کابل‌های جوش، بر اساس عایق آن‌ها بوده که از نوع TPR، PVC  و لاستیکی هستند. برخی اوقات نیز کابل‌ها را براساس طول و آمپر دسته‌بندی می‌کنند. رایج‌ترین کابل‌های جوش موجود در بازار عبارتند از:

انواع کابل جوش
انواع کابل جوش

در هنگام خرید کابل جوش توجه داشته باشید تا کابل مناسب را تهیه کنید. مقدار مصرف برق در جوشکاری بالا است؛ حالا با توجه به این نکته در صورت انتخاب کابل اشتباه این مقدار بیشتر نیز خواهد شد. زیرا کیفیت پایین این کابل می‌تواند روی کیفیت جوش اثر بگذارد. برخی از کابل‌های جوش قیمت پایینی دارند که باید بدانید این کابل‌ها با وجود ارزان بودن گزینه مناسبی نیستند. زیرا موجب می‌شوند زودتر از موعد خراب شدن شما دوباره مجبور شوید تا کابل جوش مناسبی را تهیه کنید. زیرا موجب می‌شود تا کابل با کمترین استفاده داغ شود یا افت ولتاژ در آن صورت بگیرد. برای دریافت لیست قیمت سیم و کابل مغان می‌توانید با پارس تکین در ارتباط باشید تا شما را بیشتر راهنمایی کنند.

کاربرد های محصولات در کابل جوش

در صنایع مختلفی که از فلز و کامپوزیت استفاده می‌شود نیاز به جوشکاری است. زمانی که کابل‌های ژنراتور یا دستگاه‌های مهم صنعتی دچار مشکل شوند، جهت برقراری اتصال می‌توان از کابل جوش استفاده کرد. از کابل جوشکاری در موارد متعددی استفاده می‌شود از جمله:

  • نوار نقاله
  • حمل و نقل
  • کشتی‌سازی
  • ساخت انواع ماشین
  • اتصال دائم سرامیک‌ها، فلزات، پلیمرها و کامپوزیت‌ها

 

کابل جوش
کابل جوش

در این مقاله در مورد انواع کابل جوش و کاربرد آن صحبت کردیم. شما می‌توانید برای تهیه کابل جوش به پارس تکین مراجعه کنید و اگر به مشاوره و راهنمایی بیشتری در این زمینه نیاز داشتید از مشاوران فنی آن‌ها کمک بخواهید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهند. با توجه به نوسانات بازار نیز برای اطلاع از قیمت‌ها با پارس تکین تماس بگیرید. نکته‌ای که در مورد قیمت باید به آن توجه داشته باشید این است که قیمت پایین‌تر نشان‌دهنده کیفیت بهتر و برعکس نیست. شما برای خرید باید نوع هادی و سایر موارد را در نظر بگیرید تا در انتها قیمت کابل جوش مشخص شود.

 

تفاوت کابل جوش با کابل‌های دیگر

یکی از اصلی‌ترین مشخصات فنی کابل جوش، انعطاف پذیری آن است. کابل جوش نسبت به سایر کابل‌ها منعطف‌تر و بادوام‌تر است. در فرایند جوشکاری باید بتوان به راحتی الکترودها را در قوس‌ها و در جهات مختلف چرخاند در نتیجه باید یک کابل انعطاف پذیر و مقاوم داشت. خاصیت انعطاف پذیری زیاد کابل جوش به دلیل تعداد رشته‌های زیاد منظم و عایق مناسب به دست می‌آید. در صورت عدم انعطاف پذیری، کابل شکسته می‌شود.

کابل‌های جوش در دوام و مقاومت با سایر کابل‌ها متفاوت هستند. کابل جوش عموما در محیط‌های صنعتی که محیطی فرسایشی و خشن است مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین احتمال دارد در معرض آب، روغن و گریس باشد که همگی منجر به آسیب‌ می‌شوند. کابل‌های جوش برخلاف سایر کابل‌ها ضد آب بوده که در صنعت کشتی سازی و امثال آن نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اندازه‌های کابل جوش در تولید آن

هر کابل جوش می‌تواند مقدار مشخصی از جریان را منتقل کند که بر اساس آمپر سنجیده می‌شود که به آن مقدار، ظرفیت آمپر گفته می‌شود. کابل‌های جوش از اندازه ۱۰ تا ۲۰ وجود دارند که هر کدام از آن‌ها مقدار ضخامت متفاوتی دارند که از ۱۶ تا ۹۵ میلی‌متر مربع متغیر است. بنابراین هنگامی که می‌خواهید کابل جوش بخرید بهتر است که بدانید که تمایل دارید که قدرت آن تا چه اندازه باشد.

طول مناسب کابل جوش هنگام استفاده از آن در جوشکاری

زمانی که برای خرید کابل جوش اقدام می‌کنید لازم است به طول آن نیز توجه کنید زیرا اگر به ‌درستی انتخاب نشود می‌تواند سبب داغ شدن قسمت‌های مختلف دستگاه مانند کابل شده و دستگاه آسیب ببیند. به طور معمول طول کابلی که منجر به متصل شدن دستگاه جوش و قطعات به یکدیگر می‌شود با توجه به فاصله از منبع قدرت (دستگاه جوش) تعیین می‌شود.

اگر اندازه کابل بزرگ‌تر از مقدار آمپری باشد که از آن می‌گذرد افت آمپر صورت می‌گیرد و دستگاه در مدت کوتاهی داغ می‌کند. کابل بسیار کوتاه نیز نمی‌تواند مقدار جریان پیش بینی شده را تحمل کرده در نتیجه منجر به آسیب به دستگاه جوش و کابل خواهد شد. به عنوان مثال اگر دستگاه جوش مقدار آمپری در حدود ۱۹۰ دارد حدود ۷ متر کابل برای آن کافی است که اگر مقدار آمپر بیشتر است می‌توان از کابل در حد چند متر بلندتر استفاده کرد زیرا افت ولتاژ تنها تا ۴‌ ولت مجاز بوده که با بیشتر شدن مقدار آن یعنی طول کابل متناسب نیست.

برخی اوقات محیط کار به قدری بزرگ است که نیاز به کابل جوش طولانی دارد. در این شرایط ممکن است که برخی از چند تکه مختلف کابل استفاده کنند و آن‌ها را به هم وصل کنند. اتصال کابل‌ها به یکدیگر باعث می‌شود که اتلاف انرژی صورت گیرد و کار به‌ درستی انجام نشود. به همین دلیل بهتر است قبل از اقدام حتما مشخص شود که اندازه محیطی که در آن کار می‌کنید چقدر است.

علاوه بر طول، لازم است که به شرایط محیطی که در آن از کابل جوش استفاده می‌شود نیز توجه کرد. برخی اوقات محیط‌هایی که در آن عملیات جوشکاری انجام می‌شود روغن و رطوبت بالایی دارند که این مورد سبب می‌شود روی کابل اثر منفی گذاشته و در مدت کوتاهی آسیب ببیند.

 

کابل جوش افشان

کابل‌های جوشی وجود دارند که در مراحل جوشکاری از آن‌ها استفاده می‌شود و بسیار کاربردی هستند. چنین کابل‌هایی از جنس مس یا آلومینیوم بوده که نوع مسی آن کیفیت بهتری دارد و به آن کابل افشان گفته می‌شود. عایق کابل جوش افشان از جنس پلاستیک بوده که همچون غلاف عمل می‌کند. کابل جوش افشان در برابر رطوبت، مواد شیمیایی، مواد روغنی و … بسیار مقاوم بوده و نسوز هستند. از کابل جوش افشان می‌توان در موتورخانه، کوره، جوشکاری الکترود و … استفاده کرد.

 

کابل جوش لاستیکی

کابل جوش لاستیکی یک کابل ایده‌آل برای دستگاه جوش بوده که ایمنی بالایی دارد. کابل جوش لاستیکی عایق بسیار مستحکمی داشته که باید از بهترین مواد ساخته شده باشد زیرا قرار است در شرایط دشوار و سخت از آن استفاده شود.‌ از کابل جوش لاستیکی عموما در جاهایی استفاده می‌شود درجه آمپر رو به افزایش باشد. ویژگی انعطاف پذیری، قابلیت کشیده شدن، خم شدن و … از مهم‌ترین مواردی است که باید در کابل جوش لاستیکی وجود داشته باشد.

 

استاندارد لازم برای انتخاب کابل جوش مناسب

یکی از استانداردهایی که باید درباره کابل جوش در نظر گرفت داغ نشدن است. زمانی که شما از این کابل استفاده می‌کنید نباید داغ شود و در صورتی که این اتفاق بیفتد یعنی کابل استاندارد لازم را ندارد. در هنگام خرید کابل جوش باید توجه داشت تا کابل مناسب را تهیه نمود. مقدار مصرف برق در جوشکاری بالا است که با توجه به این نکته در صورت انتخاب کابل اشتباه میزان مصرف برق نیز بیشتر خواهد شد زیرا کیفیت پایین کابل جوش می‌تواند روی کیفیت جوش اثر بگذارد.

بعضی از کابل‌های جوش قیمت پایینی دارند که این کابل‌ها با وجود ارزان بودن گزینه مناسبی نیستند چون زودتر از موعد خراب می‌شوند در نتیجه مجبور خواهید بود تا کابل جوش مناسبی را به عنوان جایگزین تهیه کنید. کابل معیوب با کمترین استفاده داغ می‌شود یا افت ولتاژ در آن صورت می‌گیرد. انعطاف کابل جوش مورد دیگری است که باید به آن توجه داشت زیرا انعطاف پذیری سبب می‌شود تا فرد هنگام کار با مشکل و اذیت مواجه نشود.

کارخانه‌های مختلفی وجود دارند که در زمینه تولید کابل جوش فعال هستند. باید توجه داشت که جهت خرید کابل جوش مناسب، دارای استاندارد لازم باشد که در آن از مواد اولیه با کیفیت و مرغوب استفاده شده است. بهترین کابل جوش شناخته شده در بازار، مغان نام دارد که کاملا معتبر و مطمئن است.

 

مزایای کابل جوش با کیفیت

کابل‌های جوش مزایای زیادی دارند و نسبت به نوع PVC برتر هستند زیرا مقاومت عایقی بالاتری دارند. از مزایای کابل جوش می‌توان به مقاومت در برابر موارد زیر اشاره کرد:

  • آب و رطوبت
  • اشعه مضر ماورابنفش
  • سایش و ضربات مکانیکی
  • اکسید شدن
  • گاز ازن
  • تشعشعات رادیواکتیو
  • مواد آروماتیک
  • هالوژن‌ها
  • الکل‌ها
  • مواد نفتی
  • هیدروکربن‌ها

همچنین انعطاف پذیری بالا در دمای زیر صفر و بالای صفر و نامحلول بودن از مزایای دیگر کابل جوش است که سبب استفاده گسترده از آن در صنایع مختلف شده است.

 

قیمت کابل جوش

شما به عنوان خریدار حق دارید درباره کابل جوش و قیمت آن اطلاعاتی کسب کنید. برای تعیین قیمت کابل جوش فاکتورهای زیادی تاثیرگذار هستند. متراژ کابل، جنس، آلیاژ استفاده‌ شده در قسمت رسانا، نوع کابل، اندازه، برند تولیدی، ضخامت، ایمنی و … همگی در تعیین قیمت نهایی کابل اثر می‌گذارند. بهترین قیمت کابل جوش را از پارس تکین بخواهید.

 

خرید کابل جوش از پارس تکین

در این مقاله در مورد انواع کابل جوش و کاربرد آن صحبت شد. برای تهیه کابل جوش می‌توانید به پارس تکین مراجعه کنید و اگر به مشاوره و راهنمایی‌های بیشتری در این زمینه نیاز داشتید از مشاوران فنی کمک بخواهید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهند.

با توجه به نوسانات بازار نیز برای اطلاع از قیمت‌ها و دریافت لیست قیمت سیم و کابل مغان با پارس تکین تماس بگیرید تا شما را بیشتر راهنمایی کنند. نکته‌ای که در مورد قیمت باید به آن توجه داشت این است که قیمت پایین‌تر نشان‌دهنده کیفیت بهتر و بالعکس نیست. برای خرید کابل جوش باید نوع هادی و سایر موارد را در نظر گرفته تا در انتها قیمت کابل مشخص شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *