شرکت پارس تکین نوآوران نمایندگی رسمی کابل مغان

4مورد از مهم ترین نکات لوله کشی برق ساختمان

4مورد از مهم ترین نکات لوله کشی برق ساختمان | اصول لوله گذاری برق ساختمان

یکی از مهمترین روش های ایمن سازی ساختمان در برابر خطرات احتمالی برق لوله کشی اصولی و استاندارد برق میباشد. برای انجام لوله کشی برق در ساختمان رعایت برخی اصول وموارد دارای اهمیت بسیاری میباشد به همین دلیل است که ساختمان سازان متعهد با افرادی که تخصص کافی در این زمینه را دارند همکاری میکنند.

پارس تکین ، متخصص در زمینه تجهیزات الکتریکی ، شما را با مهمترین نکات لوله کشی ساختمان آشنا میکند.

برای مشاوره همین الان کلیک کنید.

لوله کشی برق چیست؟

سیم کشی برق یکی از تاسیسات ساختمان میباشد که از اهمیت بسیار بالایی برخودار میباشد ودر حقیقت یکی از تاسیسات مهم ساختمان از نظر ایمنی و جلوگیری از خطرات ناشی از برق گرفتگی و آتش سوزی میباشد به همین دلیل از لوله کشی جهت محافظت از سیم های داخل ساختمان و جلوگیری از خطرات فوق استفاده میکنند و برای انجام این کار باید از افرادی که دانش و مهارت کافی دارند استفاده شود تا از خطرات جبران ناپذیرجلوگیری به عمل آید.

لوله کشی برق چیست؟ | لوله کشی برق ساختمان

روش های لوله کشی برق

از دو روش برای لوله کشی کلیه ساختمان ها استفاده میشود.

برای مشاوره در واتساپ و خرید انواع کابل همین جا کلیک کنید.

1-لوله کشی توکار

در این روش قبل از اینکه معماری ساختمان به نازک کاری برسد لوله گذاری انجام میشود اما ابتدا باید شیارزنی انجام شود تا لوله ها داخل شیارهایی که با لوازم و تجهیزات اصولی  بر روی دیوارها وسقف ها ایجاد شده قرار داده شود.همچنین حفره وسوراخ هایی در سقف تعبیه میشود که باید از لوله قاضلاب 30 سانتی متر فاصله داشته باشد ضمنا حفره های لوله‌ها و فاضلاب از یکدیگر باید مجزا باشد.

یکی از مواردی که درایمنی و زیبایی لوله گذاری مهم است خم زدن لوله ها در مسیر لوله گذاری داخل شیارها و حفره ها می باشد.خم زدن لوله ها به جای استفاده از زانو بسیار راحت تر و اصولی تر است چون هنگام عبور سیم از داخل لوله فنر گیر نخواهد کرد و کار عبور سیم راحت و سریع تر انجام میشود.

2-لوله کشی روکار

در این روش بدلیل اینکه لوله ها بر روی دیوار و سقف نصب میشود از ابزارهایی مانند پیچ، مهره، زانویی،سه راهی،…. استفاده می شود اما به کارگیری این روش، از ایمنی بیشتری نسبت به لوله کشی توکار برخوردار می باشد و دلیل این امر دیده شدن کلیه تاسیسات برقی ساختمان و در دسترس بودن آن میباشد.

روش های لوله کشی برق | لوله کشی برق ساختمان

مهم ترین نکات لوله کشی برق ساختمان

یکی با اهمیت ترین اصول ساختمان سازی تاسیسات برقی و لوله کشی آن می باشد که باید اصولی و تخصصی انجام شود زیرا هرگونه اهمال کاری عواقب جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. برای انجام لوله کشی اصولی و رعایت استانداردها توجه و رعایت برخی نکات دارای اهمیت بسیاری است.

در ادامه شما را با مهم ترین موارد و نکات لوله کشی برق ساختمان آشنا می کنیم. رعایت نکات مرتبط با خم کاری اصولی لوله ها: یکی از مباحث حائز اهمیت در لوله کشی برق، خم زدن لوله ها می باشد. مشاهده می شود که تعدادی از برق کاران از زانویی استفاده می کنند اما خم زدن لوله ها دارای مزایای بیشتری می باشد. که توصیه پارس تکین در لوله گذاری ساختمان قطعا استفاده از خم کاری اصولی می باشد.

استفاده از تجهیزات، ابزارها و متریال های با کیفیت، استاندارد و به روزاست. از مورد توجه ترین موارد برای لوله کشی برق ساختمان، استفاده از تجهیزات و ابزارهای با کیفیت می باشد. متاسفانه برخی سازندگان یا برق کاران، کم کاری زیادی در این زمینه می کنند و دلیل آن هم در مقابل دید نبودن سیم کشی و لوله کشی ساختمان می باشد. توجه به انتخاب صحیح سایز لوله علی برق. لوله های برق در سایز های مختلفی تولید و قابل تهیه می باشد که هر یک مصرف خاص خود را دارد. در ادامه لوله های مختلف و مصارف آن را عنوان کرده ایم:

  • لوله 2: مورد استفاده در لوله کشی پریز، لوله کشی روشنایی ها، دوربین و لوله کشی اعلام حریق.
  • لوله 2.5: از این سایز لوله برای عبور کابل اصلی برق، تعداد بالای سیم و کابل مانند آیفون استفاده می شود.
  • لوله با سایز بالاتر از 2.5: از لوله های با سایز بالاتر از 2.5 برای کابل آسانسور و کابل های اصلی تابلو برق مراکز بزرگ و عمومی استفاده می شود.

مهم ترین نکات لوله کشی برق ساختمان

بیشتر بدانید: فروش سیم و کابل برق ارزان از کارخانه با قیمت عالی + گارانتی کیفیت

اصول لوله گذاری برق ساختمان

سیم کشی و لوله کشی برق ساختمان یکی از با اهمیت ترین و مورد توجه ترین فعالیت ها در ساختمان سازی می باشد چرا که به جز جنبه زیبایی دارای اهمیت ویژه ای در امنیت ساختمان نیز می باشد. رعایت نکات اصولی برای نتیجه قابل قبول بسیار ضروری است این موارد شامل موارد زیر است: انتخاب درست سایز لوله برای لوله کشی برق ساختمان در لوله کشی توکار برق ساختمان هرگز نباید از سه راهی، زانویی و .. استفاده نمود.

استفاده از بوشن برای اتصال لوله ها برای مواقعی که طول سیم کشی زیاد است. در دسترس بودن جعبه تقسیم و لوله های برق. در صورتی که لوله کش ساختمان توکار می باشد به هیچ عنوان نباید مورب باشد. برای شیار زنی باید توجه شود که اندازه شیارها از نصف دیوار بیشتر نباشد. انجام سیم کشی برق ساختمان بعد از اتمام نصب لوله ها.

اصول لوله گذاری برق ساختمان

انواع لوله های مورد استفاده در لوله کشی برق ساختمان

لوله های پی وی سی پلاستیکی و سخت: این لوله ها دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی می باشد و عایق رطوبت و حرارت است. لوله های خرطومی: نام گذاری این لوله ها به دلیل ظاهر آن می باشد و دارای انواع مختلفی است که از لوله های خرطومی ساده، پی وی سی و فلزی در ساختمان استفاده می شود. به دلیل مقاومت پایین این لوله در برابر ضربه بهتر است به صورت روکار مورد استفاده قرار گیرد.

لوله های پلی اتیلین

این نوع لوله همان طور که از نام آن پیداست از پلی اتیلن ساخته شده و دارای انعطاف بالا و وزنی سبک است که به عنوان عایق حرارتی و الکتریکی نیز برای کابل ها عمل می کند.

انواع لوله های مورد استفاده در لوله کشی برق ساختمان

سخن پایانی

یکی از با اهمیت ترین موارد در ساختمان سازی، سیم کشی و لوله کشی برق است. به دلیل اهمیت ویژه این موضوع باید همیشه برخی اصول و نکات در انجام آن رعایت شود که در صورت عدم توجه کافی به آنها ممکن است اتفاق هایی که بار مالی بالایی دارند و یا شاید جبران ناپذیر باشند رخ دهد. شرکت پارس تکین با ارائه محصولاتی دارای استاندارد های بین المللی و کیفیت بالا، آماده ارائه خدمات و همکاری با شما می باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *