شرکت پارس تکین نوآوران نمایندگی رسمی کابل مغان

آشنایی با ۳ نوع کابل شبکه پرتقاضا

آشنایی با ۳ نوع کابل شبکه پرتقاضا

کابل‌ها انواع مختلفی دارند. یکی از آن‌ها کابل شبکه است که برای استفاده در شبکه‌های کامپیوتری تولید می‌شود. این کابل از تجهیزات ساده شبکه‌های بزرگ کامپیوتری است که آن‌ها را به هم متصل می‌کند.

در این مقاله از پارس تکین در مورد کابل شبکه و انواع آن توضیح خواهیم داد تا به طور کامل با آن آشنا شوید. این مقاله را تا انتهای آن دنبال کنید.

برای مشاوره در واتساپ و خرید انواع کابل همین جا کلیک کنید.

مشخصات فنی کابل شبکه

معمولاً تمام کابل‌های شبکه از یک هادی مسی و سه عایق برای محافظت از آن و جلوگیری از اختلال در مسیر عبور سیگنال تشکیل شده‌اند. عایق اول آن‌ها معمولاً پلاستیکی است. گاهی اوقات نیز از هادی آلومینیومی استفاده می‌شود و به دور آن لایه‌ای از مس برای عبور بهتر سیگنال کشیده می‌شود. لایه‌های بعدی فویل و شیلد هستند. در یک نوع از کابل شبکه برای انتقال صحیح و بدون مشکل داده از به هم پیچیدن سیم‌ها استفاده می‌کنند. کابل شبکه مغان یکی از باکیفیت‌ترین این کابل است. زیرا برند مغان تمام تلاش خود را کرده است تا کیفیت این کابل‌ها به اندازه کافی بالا باشد تا هیچ مشکلی در مسیر انتقال سیگنال رخ ندهد.

۳ نوع کابل شبکه معروف و پرتقاضا

هنگام اقدام به خرید کابل شبکه شما باید بدانید که به چه منظوری می‌خواهید از کابل شبکه استفاده کنید. برای همین به در زیر سه نوع کابل شبکه معروف رو معرفی می‌کنیم که کاربرد بسیاری دارند. برای توضیحات بیشتر نیز با پارس تکین در ارتباط باشید.

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال (Coaxial Cable) یکی از انواع کابل شبکه است. این کابل از ۴ لایه تشکیل شده است. هسته مرکزی یا هادی آن از جنس مس است. زیرا رسانایی آن از سایر فلزات بالاتر است. لایه بعدی عایق آن است که برای محافظت از برق‌گرفتگی استفاده می‌شود. دو لایه دیگر نیز شامل شیلد و محافظ است که از جنس‌های پلاستیکی و فلزی هستند.

کابل کواکسیال یک نوع کابل شبکه است
کابل کواکسیال یک نوع کابل شبکه است

کابل فیبر نوری

در تقسیم کابل شبکه، کابل فیبر نوری (Fiber Optic Cable) نیز وجود دارد. این کابل‌ها با هدف تحول وارد بازار شوند و وظیفه داشتند که از هرگونه تداخل در مسیر عبور جریان جلوگیری کنند؛ کابل فیبر نوری از هسته مرکزی، روکش و بافر تشکیل شده است. مغزی یا هسته کابل فیبر نوزی از جنس شیشه باریک و رویه‌های آن از پلاستیک هستند. این کابل شبکه با استفاده از پالس‌های نوری سیگنال را منتقل می‌کند.

کابل فیبر نوری از کابل‌های شبکه
کابل فیبر نوری از کابل‌های شبکه

کابل زوج تابیده شده

یکی از کابل‌های شبکه با نصب آسان کابل زوج تابیده شده است. این کابل وزن کم‌تری نسبت به کابل کواکسیال دارد و انعطاف آن بالاتر است. این کابل‌های زوج تابیده شده نیز انواع مختلفی دارد. برخی از آن‌ها چهار زوج به هم تابیده شده هستند. تفاوت آن‌ها در فویل و شیلدی است که به دور آن‌ها پیچیده شده است. در برخی از آن‌ها فویل و شیلد به دور تک تک زوج‌ها کشیده شده است، برخی نیز شیلد و فویل به طور کلی به دور آن‌ها کشیده شده است.

کابل زوج تابیده شده کابل شبکه
کابل زوج تابیده شده کابل شبکه

دسته بندی کابل های شبکه

هنگام اقدام برای خرید سیم و کابل مغان ، برای این‌که بتوان مناسب‌ترین کابل شبکه را برای هدف خود انتخاب کرد در ابتدا باید انواع آن را شناخت. کابل‌های شبکه اندازه شبکه، رنگ و کاربرد متفاوتی با هم دارند که موجب می‌شود برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.

در اولین طبقه‌بندی که کلی‌تر است کابل شبکه به دو دسته LAN و WAN تقسیم می‌شود. اولین تفاوت این دو در رنگ آن‌ها است؛ کابل WAN به رنگ زرد و کابل LAN به رنگ سفید است. تفاوت مهم و اساسی دیگر آن‌ها در محلی است که آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لَن (LAN)کوتاه‌شده Local Area Network است که به معنی شبکه محلی است. کابل وَن برای بخش بزرگ‌تری نسبت به شهر یا کشور در نظر گرفته شده است تا اطلاعات تبادل شود. سرعت این مورد از لَن کمتر است و مراکز مدیریتی آن نیز چند مورد است. وَن با شبکه اینترنت متفاوت است.

وَن (WAN) کوتاه شده عبارت Wide Area Network است که معنای آن شبکه گسترده می‌شود. برای ارتباط بین کامپیوترهایی که در یک محیط مانند ادارات قرار دارند از کابل شبکه لَن استفاده می‌شود. این کابل کمک می‌کند تا سرعت انتقال اطلاعات بالا برود.

برخی اوقات کابل‌های شبکه را با روکش آن دسته‌بندی می‌کنند تا برای شرایط از میان آن‌ها گزینه مناسبی را پیدا کنید. این کابل‌ها به صورت زیر تقسیم می‌شوند:

  • کابل شبکه با فویل کلی FTP
  • کابل شبکه با فویل برای هر زوج STP
  • کابل شبکه بدون فویل و بدون شیلد UTP
  • کابل شبکه با فویل جدا برای هر زوج و دارای شیلد SSTP

کابل شبکه در چه مواردی کاربرد دارد؟

برای ایجاد ارتباط بین چند شبکه مختلف از کابل شبکه استفاده می‌شود تا بتوان داده‌ها و اطلاعات موردنظر خود را بین آن‌ها به اشتراک گذاشت. این کابل‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند تا داده‌ها بدون هیچ خطا و مشکلی مسیر خود را طی کنند. از کابل لَن برای اتصال کامپیوتر و لپ‌تاپ به روتر استفاده می‌شود. این مورد در ادارات و گیم‌نت‌ها بسیار پرکاربرد است.

زمانی که تصمیم می‌گیرید تا کابل شبکه تهیه کنید، لازم است برای خرید آن به عوامل مختلفی توجه کنید. قطر سیم در تمام طول کابل باید یکدست باشد تا مشکلی برای سیگنال پیش نیاید. همینطور روکش کابل شبکه از چه جنسی باشد مشخص می‌کند که برای کدام محیط‌ها مناسب هستند. زیرا برخی از آن‌ها در محیط‌های بیرونی و در معرض نور خورشید و باران قرار می‌گیرند که لازم است قوی‌تر باشد تا مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید. شما می‌توانید برای خرید انواع سیم و کابل به پارس تکین مراجعه کنید تا علاوه بر خرید، از مشاوره تخصصی این گروه برای انتخاب گزینه مناسب برخوردار شوید. پارس تکین تمام تلاش خود را می‌کند تا خرید خوبی را تجربه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *