شرکت پارس تکین نوآوران نمایندگی رسمی کابل مغان

سیم چیست و چه تفاوت هایی با کابل دارد؟

سیم چیست و چه تفاوت هایی با کابل دارد؟

همه‌ی ما به خوبی از اهمیت وجود سیم وکابل در هر محیطی که نیاز به انتقال جریان الکتریکی باشد، مطلع هستیم اما خیلی‌ها هنوز بطور دقیق از تفاوت این دو محصول اطلاع ندارد. اگر شما هم جزء افرادی هستید که اگر از شما بپرسند سیم چیست و چه تفاوت هایی با کابل دارد ، جواب مشخصی ندارید، نگران نباشید. در این مقاله به بررسی ماهیت و تفاوت این دو خواهیم پرداخت.

برای مشاوره در واتساپ و خرید انواع کابل همین جا کلیک کنید.

سیم چیست؟

جواب خیلی ساده‌ این است که سیم‌ها قطعاتی فلزی هستند که برای انتقال جریان برق به کار گرفته می‌شوند. انسان تقریباً برای استفاده از همه‌ی وسایل و ابزارهای متکی به برق، به حضور سیم نیز نیازمند است. تفاوتی ندارد که یک وسیله‌ی داخل منزل باشد یا سیستم انتقال الکتریکی که جریان برق را تا کیلومترها حمل می‌کند. در هرصورت به حضور این رسانا نیاز است.

برای مشاوره همین الان کلیک کنید.

ساختار سیم

سیم‌ها بطور اساسی از دو بخش تشکیل شده اند:

عایق

عایق یکی از قسمت‌های سیم است که برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی در هنگام نصب، روی سیم را پوشانده است. این لایه از پلاستیک، پلیمر یا مواد لاستیک مانند ساخته می‌شود تا سیم از انعطاف مناسب برخوردار باشد. یکی دیگر از مزیت‌های عایق حفاظت از سیم دربرابر عوامل و خطرات بیرونی همچون رطوبت و آتش است. بیشتر سیم‌ها دارای لایه‌ی عایق هستند اما برای مثال ممکن است سیم‌های بزرگ که برای انتقال برق استفاده می‌شوند دارای چنین لایه‌ای نباشند،؛ زیرا معمولاً در ارتفاع بالا نصب شده و خطری برای افراد ایجاد نمی‌کنند.

رسانا

بهترین و پراستفاده‌ترین ماده‌ای که بخاطر مقاومت کم، رسانایی بالایی را دارد مس است. این فلز به طور صد در صد جریان برق را از خود عبور می‌دهد. یکی دیگر از مزایای مس انعطاف پذیری مناسب است که کار با آن را بسیار آسان می‌کند. قیمت مناسبی هم دارد و در مراکز و محیط‌های صنعتی بسیار به کار می‌رود.

آلومینیوم نیز به عنوان رسانا استفاده می‌شود که استفاده از آن مقرون به صرفه است اما خب مقاومت بیشتری نسبت به مس دارد. از طرفی فلز سبک‌تری است و استفاده از آن آسان‌تر است.

سیم چیست؟

کابل چیست؟

در حقیقت کابل تفاوت خیلی زیادی با سیم ندارد و می‌توان گفت کابل مجموعه‌ای از سیم‌ها است که در غلاف پیچیده شده اند و همانند سیم برای انتقال جریان الکتریکی استفاده می‌شود.

در کابل‌ها علاوه بر هادی و عایق این اجزا نیز وجود دارند:

لایه‌ی پرکننده: موادی که فواصل بین رساناها را پر می‌کند تا انسجام و شکل دایره‌ای کابل حفظ شود.

ژاکت (جلیقه): محافظ رسانا در برابر عوامل خارجی مثل گرما، آفتاب و باران است که معمولاً از مواد پلیمری ساخته شده است.

تفاوت‌های سیم و کابل

سیم و کابل تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که یکی از واضح ترینشان این است که سیم  تک هادی است اما کابل، گروهی از رساناها می‌باشد. معمولاً سیم‌ها لخت و پیچ خورده هستند اما هادی‌ها در کابل به طور موازی در کنارهم قرار دارند و پیچ خوردند تا یک شکل واحد و منسجمی را تشکیل دهند.

کابل سیم  
دو یا چند رسانا یک رسانایی ماهیت
در انتقال سیگنال‌های مخابرات و برق نقش دارد. برای حمل سیگنال‌های برق و مخابرات استفاده می‌شود. همچنین در صنایع مختلفی از جمله: پوشاک، تولید قطعات خودرو، گرمایش، لامپ و غیره کاربرد دارد. کاربرد
کابل پیچ خورده                       

کابل هم محور

کابل هم محور                         

کابل فیبر نوری

کابل چند هادی                                   

رشته ای

مفتولی

انواع
استحکام و ماندگاری بیشتری دارد. برای کارهای سنگین مناسب است و دارای عایق ویژه می‌باشد. از آنجا که سیم‌های مفتولی مقاومت کمتری دارند، برای استفاده در فرکانس بالاتر عملکرد بهتری دارند. سیم‌های رشته‌ای دربرابر فرسودگی فلز، مقاومت بیشتری نشان می‌دهند. مزیت ها

سیم و کابل با کیفیت در ایران

همانطور که متوجه شدید با وجود شباهت‌های زیادی که بین سیم و کابل وجود دارد، در برخی جنبه‌ها تفاوت‌هایی نیز دیده می‌شود که توجه به همین موضوع تعیین کننده‌ی انتخاب شما خواهد بود. توجه کنید که برای خرید سیم کابل مناسب حتماً به تولیدکننده و اعتبار آن توجه کنید، این مسئله از سردرگمی در خرید و ضررهای احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

شرکت تولیدی و صنعتی سیم و کابل مغان که در ساخت مرغوب‌ترین سیم و کابل در بازار تخصص دارد، گزینه‌ای عالی برای تهیه‌ی سیم و کابل مورد نیاز شما عزیزان می‌باشد.

این برند از تنوع محصول بالایی برخوردار است که نیازهای مختلف را پوشش می‌دهد. کابل مغان که مناسب کاربری‌های مختلف صنعتی است، از طریق سایت پارس تکین قابل سفارش است. همچنین انواع سیم‌های با کیفیت و پرکاربرد بازار مثل سیم افشان را نیز می‌توانید از پارس تکین تهیه فرمایید.

خرید از گروه پارس تکین

گروه پارس تکین که نمایندگی فروش این محصولات را برعهده دارد می‌تواند با مشاوره‌ی تخصصی خود، شما را در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین کابل و سیم همراهی کند. کافیست از طریق راه‌های ارتباطی داخل سایت، با همکاران ما در تماس باشید و سیم یا کابل مورد نظر خود را سفارش دهید تا خریدی مطمئن را تجربه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *