شرکت پارس تکین نوآوران نمایندگی رسمی کابل مغان

درصد خلوص مس در انواع کابل برق موجود در بازار + قیمت و خرید

درصد خلوص مس در انواع کابل برق موجود در بازار + قیمت و خرید

کابل‌های برق از مواد مختلفی ساخته می‌ شوند و یکی از مهمترین عناصر در ساخت آنها، مس است. میان خلوص مس در کابل ‌های برق می‌تواند تاثیر مستقیمی بر عملکرد و کیفیت آنها داشته باشد. در این مقاله، درصد خلوص مس در انواع کابل برق موجود در بازار، قیمت و نکاتی که باید در خرید آنها در نظر گرفته شود، بررسی خواهد شد.

برای مشاوره در واتساپ و خرید انواع کابل همین جا کلیک کنید.

بررسی تاثیر درصد خلوص مس در انواع کابل

کابل ‌های برق موجود در بازار از نظر جنس در انواع مختلف از جمله کابل‌ های مسی، آلومینیومی و با آلیاژهای مختلف تولید و در دسترس مصرف کنندگان قرار می ‌گیرند. برای هر نوع کابل برق اعم از فشار قوی، فشار متوسط و فشار ضعیف، باید درصد خلوص مس مورد استفاده در آنها نیز لحاظ ‌شود. چرا که در صورت رعایت استانداردهای لازم در تولید کابل، میزان کارایی آن نیز افزایش می ‌یابد.

بیشتربدانید: شرح و قیمت کابل مفتولی و تفاوت آن با کابل افشان

کابل‌های آلومینیومی و کابل‌های مسی هر کدام ویژگی ‌ها و مزایا و معایب خود را دارند. از جمله آنها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل ‌های آلومینیومی در برابر کابل ‌های مسی سبک‌تر هستند و این ویژگی باعث سهولت در نصب و حمل و نقل آنها می ‌شود. کابل ‌های آلومینیومی نسبت به مسی انعطاف ‌پذیری کمتری دارند و این ویژگی ممکن است در برخی از نصب‌ ها و اتصالات منجر به ایجاد مشکلاتی شود.
  • کابل ‌های آلومینیومی دارای مقاومت برقی بیشتری نسبت به کابل ‌های مسی هستند. این مقاومت بیشتر باعث می ‌شود که در طول مسیر، میزان هدر رفت توان انرژی بیشتر شود.
  • آلومینیوم دارای ضریب انقباض حرارتی بالاتری نسبت به مس است. این ویژگی می ‌تواند در شرایط تغییر دما، منجر به انقباض و اتساع (از هم گسستگی) کابل شود که نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد.

استفاده از کابل مسی بهتر است یا کابل آلومینیومی؟

استفاده از کابل مسی بهتر است یا کابل آلومینیومی؟ | درصد خلوص مس در انواع کابل برق موجود در بازار + قیمت و خرید

به طور کلی، استفاده از کابل ‌های آلومینیومی یا مسی بستگی به نیازها، محیط ‌های استفاده و محدودیت ‌های مالی دارد. در صورتی که هزینه و وزن کمتر مهم باشد و نیاز به انعطاف ‌پذیری بیشتر و حداقل هدررفت توان در نظر گرفته می ‌شود، کابل‌ های برق با درصد خلوص مس بالا ممکن است انتخاب بهتری باشند. اما در صورتی که هزینه و وزن کمتر اول اهمیت داشته باشد و مشکلات انقباض حرارتی و خوردگی برای محیط مورد استفاده مهم نباشند، کابل‌ های آلومینیومی می ‌توانند گزینه مناسبی باشند. همچنین، برای اطمینان از کیفیت و عملکرد بهینه، در هر دو حالت، حتما باید از کابل‌ های با استانداردهای معتبر و گواهینامه‌های لازم استفاده شود.

تنها دلیل محدود کننده در استفاده از مس به عنوان هادی در کابل‌ های برق، نوسان ناگهانی قیمت آن در بازار عرضه و تقاضا است. در صورتی که مصرف مس با توجه به قیمت های جهانی، توجیه اقتصادی داشته باشد به همین دلیل بهترین رسانا در مصارف مختلف خواهد بود.

درصد خلوص مس در انواع کابل برق موجود در بازار چقدر است؟

درصد خلوص مس به میزان مواد آلیاژی و آلاینده ‌های متفاوتی که در آن وجود است، بستگی دارد. مس عموما به صورت خلوص نسبی بیان می ‌شود و درصد خلوص مس معمولا بر اساس تعداد جزئیاتی که در آن وجود دارد، اندازه‌ گیری می‌ شود. از جمله درصدهای خلوص مس در کابل ‌های برق بدین شکل است:

  • مس معمولی: دارای خلوص حدود 99.9% مس است.
  • مس الکترولیتی: خلوص حدود 99.95% تا 99.98% مس است.
  • مس سوپر خالص: خلوص حدود 99.99% تا 99.999% مس است.
  • مس آلومینیوم: آلیاژی از مس و آلومینیوم که معمولاً خلوص مس در آن بین 99.5% تا 99.9% است.
  • مس برنز: آلیاژی از مس و قلع که خلوص مس در آن متفاوت است و معمولاً بین 85% تا 99% است.

اهمیت استفاده از مس با درصد خلوص بالا

با توجه به این ویژگی ‌ها، مس را به عنوان برترین رسانا در صنعت سیم و کابل می ‌شناسند. بر این اساس درجه و کیفیت مس به کاررفته در کابل‌ های برق و به ویژه رسانا بسیار مهم است و باید از مسی استفاده کرد که دارای درجه رسانایی بالایی باشد. در صورت وجود ناخالصی در مس، میزان رسانایی آن کاهش می ‌یابد و رسانایی مس در اثر وجود ناخالصی ها کاهش می یابد. به همین دلیل برای تولید سیم و کابل همواره از مس با خلوص 99.95 درصد استفاده می‌ کنند.

چگونگی تعیین درصد خلوص مس

چگونگی تعیین درصد خلوص مس | درصد خلوص مس در انواع کابل برق موجود در بازار + قیمت و خرید

بررسی خلوص مس باعث می‌ شود که دستگاه الکتریکی شما عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. برای تعیین درجه خلوص مفتول مسی می ‌توان از روش‌ های مختلفی استفاده کرد که از جمله آنها شامل موارد زیر است:

  • گواهینامه: سیم‌ها باید دارای گواهی ISO باشند. این گواهی اطلاعات زیادی را درباره محصول در اختیار شما قرار می دهد.
  • تست مغناطیس: مس خالص باید خاصیت مغناطیسی بسیار کمی باشد که با آزمایش مغناطیس قابل سنجش است. در واقع با قرار دادن آهنربای قوی مقابل مس خالص نباید آن را جذب کند.
  • مقاومت و رسانایی: با تعیین میزان مقاومت سیم و کامل می‌توانید میزان خلوص مس را در هدایت جریان الکتریسیته برآورد کنید. در واقع اگر سیم مقاومت کمتری نسبت به مس نشان دهد، آنگاه میزان درصد مس به کار رفته خالص خواهد بود.
  • چگالی: میزان چگالی مس به طور متوسط 8.92 گرم در میلی متر است. اگر در تعیین چگالی اختلاف رقم وجود داشته باشد حتما مقداری ناخالصی در مس خالص وجود دارد.

قیمت کابل برق و تاثیر درصد خلوص مس روی آن

 

در این بخش، بررسی خواهیم کرد که چگونه درصد خلوص مس در قیمت انواع کابل برق تاثیر می گذارد. با توجه به نیازهای مختلف و استفاده‌ های متنوع از کابل‌ های برق، قیمت‌ ها نیز در بازار متغیر است. عوامل مختلفی مانند خلوص مس، ضخامت روکش، مارک و کیفیت کابل و غیره روی قیمت نهایی این نوع تجهیزات برق ‌رسانی تاثیر می ‌گذارند. در این رابطه پیشنهاد ما این است که جهت خرید کابل برق با درصد خلوص مس بالا و قیمت مناسب به فروشگاه‌ های معتبر مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

درصد خلوص مس در انواع کابل برق تاثیر مستقیمی بر عملکرد و کیفیت آن دارد. در انتخاب و خرید کابل برق، لازم است به نکاتی مانند نوع کابل، خلوص مس، قیمت و استانداردها توجه کنید. با اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شد، می‌ توانید براساس نیاز خود یک مدل کاببل برق مناسب را از فروشگاه پارس تکین خریداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *