شرکت پارس تکین نوآوران نمایندگی رسمی کابل مغان

درجه حرارت مجاز جریان برای کابل های فشار قوی و فشار ضعیف

کابل-فشار-قوی-و-فشار-ضعیف

برای اینکه کابل های فشار قوی و فشار ضعیف به صورت ایمن کار کنند؛ باید همواره درجه حرارت جریان آنها در محدوده مجاز باشد. درغیراینصورت نه تنها کابل آسیب دیده بلکه حتی احتمال آتش سوزی و تخریب اموال شما نیز وجود دارد. بنابراین آگاهی از درجه حرارت مجاز جریان کابل‌ها به شما کمک می‌کند تا با انتخاب مناسب ترین کابل از خسارات احتمالی جلوگیری کنید.

در ادامه درجه حرارت مجاز جریان برای کابل های فشار قوی و فشار ضعیف را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنان با وب سایت پارس تکین همراه باشید.

کابل فشار قوی چیست؟

کابل های فشار قوی کابل های ولتاژ بالایی هستند که جریان برق با ولتاژ بین 1000 ولت تا 33 کیلو ولت را انتقال می‌دهند. این کابل ها معمولا در خطوط توزیع برق عمومی و صنایع کاربرد دارند و دارای ساختار متفاوتی هستند که منجر می‌شود مقاومت‌شان برای چنین ولتاژهایی مناسب باشد. به طور مثال از عایق‌های بسیار ضخیم و مقاومی پوشیده شده‌اند که مانع از انتقال حرارت بالای جریان به محیط می‌شود.

درجه حرارت مجاز جریان

·        درجه حرارت مجاز جریان برای کابل های فشار قوی

هنگام خرید انواع کابل ها حتما به درجه بندی دمایی آنها توجه کنید و اگر به کابل خاصی نیاز دارید که درجه حرارت بالاتری را تحمل کند حتما از فروشنده مشورت بگیرید. مسلما درجه حرارت مجاز جریان در کابل های فشار قوی بالاتر از کابل های فشار ضعیف خواهد بود.

کابل های برق شهری از جمله کابل‌های فشاری قوی هستند که برای کار در محدوده دمایی 75 درجه سانتی گراد، 90 درجه سانتی گراد و یا حتی 105 درجه سانتی گراد طراحی شده‌اند. محدودیت موجود برای درجه حرارت این کابل ها با توجه به استاندارد ساخت و ساز و ژاکت کابل تعیین می‌شود.

همچنین سایر ویژگی‌هایی که منجر شده کابل های فشار قوی از درجه جرارت مجاز جریان بیشتری برخوردار باشند عبارتند از:

·        عایق مقاوم در برابر حرارت:

مواد عایقی که برای ساخت کابل‌های با دمای بالا استفاده می‌شود؛ در برابر دماهای شدید بدون ذوب، سوختن یا شکننده شدن باقی می‌ماند.

·        هادی های مقاوم در برابر دمای بالا:

هسته های رسانای کابل های فشارقوی نیز از موادی مانند مس، مس با پوشش نیکل و سایر آلیاژها ساخته شده‌اند که می‌توانند دمای بالا را بدون کاهش قابل توجهی در رسانایی تحمل کنند.

·        طراحی مقاوم در برابر آتش:

طراحی کابل‌های با دمای بالا اغلب به گونه‌ای است که در برابر شعله مقاوم بوده و به اصطلاح قابلیت خود خاموش شوندگی دارند. در نتیجه همین ویژگی حتی اگر دما از درجه حرارت مجاز جریان نیز تجاوز کند؛ بازهم خطر آتش‌سوزی ناشی از آن به مراتب کمتر است.

همچنین لازم به ذکر است که طراحی و مواد استفاده شده در ساخت کابل های فشار قوی می‌تواند بر اساس کاربرد مورد نظر و الزامات دمای آنها متفاوت باشد اما درهر صورت باید به گونه ای تولید شوند که عملکرد ایمن و قابل اعتماد سیستم های مختلف را در درجه حرارت بالا تضمین کنند.

درجه حرارت مجاز جریان

کابل فشار ضعیف چیست؟

ولتاژ نامی کابل‌های فشار ضعیف بر اساس متناوب یا مستقیم بودن جریان برق تعیین شده و در محدوده 50 تا 1500 ولت قرار می‌گیرد. بنابراین کابل های فشار ضعیف برق در محیط های معمولی و بدون استرس الکتریکی شدید قابل استفاده هستند. این کابل‌ها معمولا از آلومینیوم یا مس و آلیاژهای آن با هادی های حلقوی، فشرده و یا متراکم ساخته می‌شوند.

از کابل فشار ضعیف در کاربردهایی نظیر تجهیزات و وسایل الکترونیک و همینطور برای مناطق سیم کشی مسکونی و تجاری و برخی موقع ها برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

·        درجه حرارت مجاز جریان برای کابل های فشار ضعیف

کابل های فشار ضعیف در مقایسه با کابل های فشار قوی تحت تنش الکتریکی زیادی قرار ندارند؛ در نتیجه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که درجه حرارت مجاز جریان آنها کمتر باشد. در اين نوع كابل ها گستره حرارت در نصب معمولا بین 40 – تا 70 + درجه سانتي گراد می‌باشد.

دمای عملیاتی انواع رایج عایق ها

در این مطلب به درجه حرارت مجاز جریان برای دو نوع اصلی کابل های فشار قوی و فشار ضعیف اشاره کردیم. در ادامه می‌خواهیم حداقل و حداکثر دمای کارکرد کابل ها با انواع رایج عایق‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم؛ چراکه این یک معیار مهم در هنگام انتخاب سیم و کابل برای یک برنامه خاص است.

همچنین توجه داشته باشید که دمای عملیاتی هر کدام از کابل ها متغیر بوده و در زمان خرید کابل حتما در این خصوص باید از فروشنده مشورت بگیرید. شما می‌توانید اطلاعات لازم در مورد درجه حرارت مجاز جریان کابل ها را از کارشناسان ما در شرکت پارس تکین دریافت کنید.

  • عایق PVC : -15 درجه سانتیگراد تا 70 درجه سانتیگراد؛
  • عایق PE: -65 سانتیگراد تا +75 درجه سانتیگراد؛
  • عایق XLPE: -65 درجه سانتیگراد تا +90 درجه سانتیگراد
  • لاستیک سیلیکونی: -60 تا 180 درجه سانتیگراد

درجه حرارت مجاز جریان

برای به حداقل رساندن تاثیر دمای بالا بر سیم و کابل چه باید کرد؟

باز هم در این قسمت تاکید می‌کنیم همیشه به سراغ کابل هایی بروید که در وهله اول درجه حرارت مجاز مناسبی برای کاربرد خاص شما داشته باشند. زیرا بهترین راه برای تضمین ایمنی سیم کشی برق و مقابله با اثرات دماهای بالا نصب کابل‌هایی است که می‌توانند درجه حرارت بسیار بالا را تحمل کنند.

جالب است بدانید حتی برخی از سیم کشی های صنعتی ثبت شده قادر هستند در دمای عملیاتی 500 درجه سانتیگراد نیز مقاومت داشته باشند. البته برای سیم کشی‌های معمولی برق راه حل های نوآورانه و جدیدی جهت کاهش تاثیر دماهای بالا در نظر گرفته شده است که می‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

تمام انواع کابل دارای یک درجه حرارت مجاز جریان هستند که بر اساس فشار قوی یا فشار ضعیف بودن آنها این دما می‌تواند متفاوت باشد. کابل‌های فشار قوی نسبت به فشار ضعیف حرارت جریان بیشتری را تحمل می‌کنند و به همین خاطر برای توزیع برق عمومی و یا در سیم کشی صنایع بزرگ از آنها استفاده می‌شود.

به طور کلی، کابل ها بسته به کاربرد و محیط مورد نظرشان معمولا حداقل و حداکثر دمای متفاوتی  را تحمل می‌کنند. هنگام خرید کابل باید به درجه حرارت مجاز جریان آنها اهمیت بدهید. اگر در انتخاب نوع کابل شک دارید؛ این مسئله را با کارشناسان ما در میان بگذارید. جهت خرید بهترین کابل و سیم با قیمت مناسب همین الان به وب سایت شرکت پارس تکین مراجعه کنید.

برخی از کابل هایی که در پارس تکین نوآوران ارائه می شود:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *