شرکت پارس تکین نوآوران نمایندگی رسمی کابل مغان

تفاوت کابل XLPE و PVC در چیست؟

تفاوت کابل XLPE و PVC در چیست؟

انتخاب کابل و سیم مناسب تأسیسات و محیط‌های مختلف باید با توجه به نوع کابل و کاربری آن باشد. توجه به ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر ضربه و فشار، استحکام کششی، ضدآب بودن و عملکرد مناسب در دمای بالا به شما کمک می‌کند تا کابلی با کیفیت را انتخاب کنید. دو نوع از کابل‌های پرطرفدار XPLE و PVC می باشند که معمولاً افراد هنگام خرید بر سر دوراهی قرار می‌گیرند. در این مقاله به شناخت بیشتر هریک می‌پردازیم و با مزیت‌های هرکدام آشنا خواهیم شد. همچنین تفاوت کابل XLPE وPVC را مرور خواهیم کرد.

برای مشاوره در واتساپ و خرید انواع کابل همین جا کلیک کنید.

کابل XLPE چیست؟

اگر با پروژه‌های الکتریکی با عملکرد بالا سروکار داشته باشید حتماً نام کابل XLPE را شنیده‌اید. قبل از اینکه به سراغ مزیت‌های این محصول برویم، بهتر است بدانیم XLPE. اصلاً یعنی چه. این کلمه از دو بخش PE و XL ایجاد شده است. PE مخفف پلی اتیلن است که تولید کننده در ساخت این کابل از آن استفاده می‌کند. XL به تکنیک ساخت این نوع کابل گفته می‌شود که با نام کراس لینک یا متقاطع می‌شناسیم.

با دقت کردن به نام کابل مشخص است که در واقع این نوع کابل‌ها از ولکانیزاسیون رشته‌های پلی اتیلن و تغییر ساختار مولکولی آن ها، ساخته می‌شوند. وقتی مولکول‌ها در این فرآیند طوری در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که ساختار شبکه‌ای تشکیل شود. محصولی به دست می‌آید که عایق یا روکش XLPE نام دارد.

این فرآیند مولکول‌ها را طوری در کنار یکدیگر نگه میدارد که لغزش و حرکت میان آن ها به صفر می‌رسد. همین امر به مقاومت بالای این کابل‌ها در حرارت بالا کمک می‌کند، در نتیجه از نرم شدن در دمای بالا مصون هستند. این تکنیک به بهبود جریان در کابل XLPE برای اتصال کوتاه نیز کمک می‌کند. عایق XLPE مشکل عمر کوتاه کابل شما که حاصل تنش‌های مکانیکی، الکتریکی و محیطی می‌باشد را رفع می‌کند. برای همین این کابل‌ها انتخاب خوبی برای کابل کشی در هوای آزاد و زیر زمین هستند.

برای مشاوره همین الان کلیک کنید.

از دو روش می‌توان به این چنین کابلی با این ویژگی‌ها رسید: فرآیند فیزیکی و فرآیند شیمیایی.

  • راه اول به این شکل است که کابل را در معرض یک انرژی قوی مثل تشعشعات ماکروویو یا انفجار الکترون‌هایی با انرژی بالا قرار می‌دهد.
  • در روش دوم برای ایجاد اتصال متقاطع، از مواد شیمیایی همچون سالین و پروکساید استفاده می‌کنند.

کابل XLPE مناسب چه محیط‌هایی است؟

این کابل ها به سبب مقاومت و عمر بالا در صنایع و محیط‌های مختلفی استفاده می‌شوند. از لوله کشی و معدن گرفته تا صنایع شیمیایی یا سیستم‌های گرمایش تجاری و مسکونی.

اگر هنگام سیم کشی چنین شرایطی وجود داشت پس به سراغ کابل XLPE بروید.

  1. دمای بسیار بالا یا پایین
  2. سایش و تنش (معدن)
  3. آب و سایر مایعات (لوله کشی)
  4. مواد شیمیایی و سایر مواد خطرناک
  5. امور پزشکی و دندان پزشکی

کابل PVC را بشناسید

کابل PVC را بشناسید

اگر در تولید سیم و کابل ماده‌ی ترموپلاستیک به نام پلی وینیل کلراید استفاده شود، عایقی به دست می‌آید که به آن PVC می‌گوییم. این کابل‌ها بخاطر مقاومت بالایی که در برابر گرما، روغن‌ها، اسیدهای قلیایی، مواد شیمیایی و آب از خود نشان می‌دهند، به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در محیط‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر اشعه‌ی فرابنفش وجود داشته باشد، کابل PVC انتخاب مناسبی برای جلوگیری از آسیب خواهد بود. باید در ابتدا نیاز و کاربری خود را مشخص کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را از کابل‌های PVC داشته باشید.

بطور کلی این کابل‌ها انتخاب مناسبی برای استفاده در:

  • سیم کشی مدارها
  • سیم کشی خانه
  • سیم کشی معدن
  • سیم کشی زیر دریایی و کشتی هستند

تفاوت کابل های XLPE و PVC

  1. تفاوت اصلی این دو کابل مقاومت در برابر تنش و فشار است. کابل XLPE می‌تواند برای کابری‌هایی با فشار بالا یا پایین استفاده شود. ساختار متقاطع کابل XLPE را در برابر سایش، تنش و پارگی مقاوم نگه می‌دارد. در مقابل عایق PVC نمی‌تواند فشار زیادی را تحمل کند و بیشتر برای مصارفی با تنش کم مناسب است.
  2. عایق XLPE دوام بیشتری نسبت به عایق PVC دارد.
  3. XLPE حاوی کلراید نیست و پس در صورت آتش گرفتم گاز سمی تولید نمی‌کند پس یک محصول سازگار با محیط زیست است.
  4. عایق XLPE در تحمل دمای بالا موفق تر عمل می‌کند.
  5. پلی اتیلن متقاطع در برابر رطوبت مقاوم تر است.
  6. کابل‌های عایق PVC حداکثر دمای حین کار 70 درجه سانتی گراد را دارند، درصورتیکه این دما در XLPE 90 درجه سانتی گراد است. بنابراین، کابل‌های XLPE می‌توانند جریان بیشتری را در هادی ایجاد کنند.
  7. طول عمر کابل XLPE به طور معمول از PVC بیشتر است.
  8. کابل PVCدر محیط های کاربردی ضد آب تر از XLPE می باشد.
  9. کابل عایق XLPE معمولا از قیمت بیشتری برخوردار است.

کلام پایانی

ممنون که تا پایان این مقاله همراه بودید. قطعا الان با اطلاعات بیشتری که درمورد ویژگی‌ها و تفاوت‌های این دو به دست آورید می‌توانید انتخاب مناسب خود را داشته باشید. کابل‌های XLPE و PVC هردو از کیفیت بالایی در طراحی و ساخت خود بهره برده‌اند و به شما حق می‌دهم اگر برای خریدی مطئن‌تر نیاز به راهنمایی متخصصین ما در شرکت پارس تکین داشته باشید.

همکاران ما در شرکت سیم و کابل مغان در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخگویی شما هستند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *