شرکت پارس تکین نوآوران نمایندگی رسمی کابل مغان

تفاوت های مهم کابل فشار قوی و فشار ضعیف چیست؟

تفاوت های مهم کابل فشار قوی و فشار ضعیف چیست؟

برای اینکه بتوانید کابل مناسب کار خود را بخرید لازم است که تا اندازه‌ای با انواع آن آشنا باشید. بعد از آشنایی کلی شما می‌توانید گزینه‌ای مناسب فعالیت خود را از بین انواع کابل‌ها انتخاب کنید. در این مقاله در مورد دو نوع کابل فشار قوی و فشار ضعیف صحبت می‌کنیم. در مورد هر کدام توضیحی می‌دهیم تا بتوانید به تفاوت این دو کابل پی ببرید.

کابل‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. این تفاوت آن‌ها براساس هدف استفاده از آن‌ها است. گاهی اوقات لازم است که ولتاژ زیادی از کابل موردنظر عبور کند. اگر شما از کابل نامناسبی استفاده کنید به آسانی خراب می‌شود. زیرا آستانه تحمل این اندازه از ولتاژ را ندارد. بنابراین لازم است که ساختار کابل موردنظر قوی‌تر از قبل باشد تا توان عبور جریان را داشته باشد. این در صورتی اتفاق می‌افتد که شما با ساختار آن‌ها آشنا باشید.

برای مشاوره در واتساپ و خرید انواع کابل همین جا کلیک کنید.

آشنایی با مشخصات کابل فشار قوی برند مغان

کابل فشار قوی (High-Voltage Cable) برای جریان‌های بالا استفاده می‌شود؛ یعنی برای ولتاژهای بیشتر از ۳۰ کیلووات از این دسته استفاده می‌شود. به این کابل‌ها، کابل قدرت نیز می‌گویند. اولین بار این کابل‌ها در سال ۱۸۷۶ تولید شدند. روش تولید به این صورت بود که تعدادی سیم مسی را به هم می‌تابیدند و بعد روکش می‌کردند. این کابل‌ها یک رسانا و یک عایق دارند. عایق این دسته کامل هستنند تا مشکلی از جریان عبوری برای محیط و افراد پیش نیاید.

برای خرید کابل فشار قوی باید به ساختار آن بسیار توجه داشته باشید. زیرا هر کابل فشار قوی معمولاً از یک یا چند هسته‌ی فولادی تشکیل شده است. روکش کابل فشار قوی از آلومینیوم نیز می‎باشد؛ فولاد رسانای مناسبی به حساب نمی‌آید. از طرف دیگر، آلومینیوم بعد از طلا و مس از رساناهای خوب محسوب می‌شود اما به آسانی تغییر شکل می‌دهد. همراهی این دو گزینه با هم به کیفیت بالای کابل کمک می‌کند.

انواع مختلفی از کابل فشار قوی وجود دارد. متفاوت بودن تعداد عایق، جنس و تعداد هادی و سطح مقطع باعث تفاوت آن‌ها با هم می‌شود. این متمایز بودن نیز به خاطر کاربرد در مکان‌ها و شرایط متفاوت است تا کابل‌ها مناسب با هر شرایط بتوانند بهتر و موثرتر عمل کنند.

آشنایی با مشخصات کابل فشار قوی
آشنایی با مشخصات کابل فشار قوی

مشخصات کابل فشار ضعیف برند مغان چیست؟

برای انتقال ولتاژهای پایین از کابل فشار ضعیف استفاده می‌شود. این کابل‌ها به کابل سبک(Low-Voltage Cable)  نیز معروف هستند. از این نوع کابل‌ها نیز برای انتقال جریان برق استفاده می‌شود اما مقدار ولتاژ گذرنده از آن‌ها در حدود یک کیلووات است. این دسته از کابل‌ها در تولید وسایل الکتریکی مانند سیستم‌های روشنایی کاربرد زیادی دارند.

مطالعه کنید» نمایندگی سیم و  کابل مغان در تهران

معمولاً جنس هادی کابل فشار ضعیف از مس است. زیرا مس رسانایی بسیار قوی است. از آن‌جایی که قیمت مس زیاد است، از آلومینیوم نیز به این منظور نیز استفاده می‌کنند. زیرا آلومینیوم قیمت پایین‌تری نسبت به مس دارد. آلومینیوم از نظر رسانایی در درجه‌ی بعد از مس قرار می‌گیرد. کابل‌های مسی انعطاف‌پذیری خوبی نیز دارند. همین موجب می‌شود که در شرایط سخت تغییر شکل نداده و خراب نشوند.

برخی از کابل های فشار ضعیف دارای زره نیز هستند. جنس این زره‌ها معمولاً از PVC است. از کابل‌های فشار ضعیف با زره در مکان‌هایی استفاده می‌کنند که فشار مکانیکی بر کابل‌ها وارد می‌شود. زره موجب می‌شود که ساختار کابل‌ها آسیبی نبینند. اگر زره‌ها دارای سرب باشند می‌توانند در برابر انواع خورنده‌ها و حلال‌ها به خوبی مقاومت کنند.

برای تولید کابل فشار ضعیف استانداردهایی در نظر گرفته می‌شود. لازم است که شما برای خرید کابل فشار ضعیف به این استانداردها توجه داشته باشید. این موارد با عددهای مشخص می‌شوند که روی کابل‌ها درج شده‌اند. برای مثال اولین عدد جنس هادی را نشان می‌دهد. حرف N و NA به ترتیب نیز نمایانگر مسی و آلومینیومی بودن هادی است. دومین و سومین حرف به ترتیب نوع عایق و غلاف را نشان می‌دهند. برای عایق حرف Y نشانگر پلاستیکی و حرف G لاستیکی بودن است. حرف سوم نیز Y، K و KL است که به ترتیب نشان‌دهنده پلاستیک، سرب و آلومینیوم است. باید به این نکته اشاره کرد که پلاستیک گزینه مناسبی برای این کابل‌ها نمی‌باشد. زیرا در مقابل آسیب‌های جزئی نیز به آسانی خراب می‌شوند.

انواع کابل فشار ضعیف
انواع کابل فشار ضعیف

تفاوت کابل فشار قوی و کابل فشار ضعیف برند مغان

هر دو کابل فشار قوی و ضعیف جریان الکتریکی را منتقل می‌کنند؛ اما در کابل فشار ضعیف مقدار ولتاژ عبوری بسیار پایین است. در مقابل، کابل فشار قوی تا چندین برابر بیشتر می‌تواند ولتاژ موردنیاز را منتقل کند.

گفتیم که کابل فشار قوی جریان بیشتری از خود عبور می‌دهد. بر همین اساس، این کابل از تعداد عایق بیشتری برخوردار است و ضخامت آن‌ها نیز بیشتر است. همین مورد موجب می‌شود تا کابل فشار قوی وزن بیشتری نسبت به کابل فشار ضعیف داشته باشد. پس، کابل فشار ضعیف سبک‌تر از نوع قوی آن هستند.

کابل‌های ولتاژ قوی در مقایسه با نوع ضعیف بسیار آسیب‌زا هستند. برای مثال، این کابل‌های به دلیل داشتن ولتاژ بسیار زیاد روی روان انسان اثر می‌گذارند و مشکلات روانی را افزایش می‌دهند. بنابراین، بیشتر به صورت دفنی در زمین یا داخل کانادا استفاده می‌شوند.

کابل مغان یکی از شرکت‌هایی است که انواع کابل‌ها را با کیفیت مناسب و بالایی ارائه می‌کند. این شرکت سال‌های زیادی است که در عرضه انواع سیم و کابل فعالیت دارد و همیشه تلاش کرده است تا کیفیت محصولات خود را تا اندازه زیادی بالا ببرد. شما می‌توانید برای خرید کابل فشار قوی مغان در مدل های مختلف از این شرکت اقدام کنید. البته می‌توانید راهنمایی بیشتری برای انتخاب گزینه مناسب‌تر را نیز از مشاورین ما بخواهید تا در نهایت انتخاب درستی داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *